Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata 2014-2020.Projekty realizowane w ramach tego programu służą m.in. wprowadzaniu długofalowych zmian, innowacji i dobrych praktyk tam, gdzie jest to niezbędne dla zapewnienia wysokiej jakości kształcenia na różnych poziomach edukacji. Przedsięwzięcia obejmują spotkania projektowe i wyjazdy edukacyjne oraz współpracę wirtualną, z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Celem działań jest wprowadzenie długofalowych zmian, innowacji i dobrych praktyk wszędzie tam, gdzie jest to niezbędne do zapewnienia wysokiej jakości kształcenia. W szczególności chodzi o zwiększanie osiągnięć młodych ludzi, podnoszenie jakości wczesnej edukacji i opieki oraz rozwijanie i wzmacnianie kompetencji zawodowych nauczycieli.
Szkoła Podstawowa w Szarowie w ramach programu Erasmus+ Edukacja szkolna Akcja 2- Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk ( Partnerstwa Strategiczne) przystąpiła do międzynarodowego projektu pt.: "Mind Mapping and Multiple Intelligence for primary education"- “Mapy myśli I Inteligencje Wielorakie w szkole podstawowej”.
Organizacją aplikującą jest Szkoła Podstawowa z Grecji- 61st primary school of Thessaloniki zaś szkołami partnerskimi są:
- Instituto Bienaventurada Virgen Maria, Spain (Hiszpania);
- Istituto Comprensivo "Grosseto1" Alberto Manzi, Italy (Włochy);
- Scoala Gimnaziala Mihai Eminescu, Romania (Rumunia);
- ZSO Szkola Podstawowa Szarow, Poland (Polska);
- SEFKAT ILK OKULU, Turkey (Turcja);
- Dagsbergs skola, Sweden (Szwecja);
- Colégio Vasco da Gama, Portugal (Portugalia);
- ECOLE ELEMENTAIRE JEAN JAURES 1, France (Francja)
Realizacja projektu zaplanowana została na 3 lata- od września 2015r. do września 2018 r. Koordynatorem polskich działań projektowych jest Pani Edyta Imos. Pierwszy rok pracy poświęcony będzie nauce efektywnego notowania- konstruowania Map Myśli. Uczniowie z 9 krajów partnerskich będą poznawać proste techniki tworzenia i wykorzystania Map Myśli. Dowiedzą się, jak skutecznie notować i zapamiętywać wiedzę. Dwa kolejne lata to czas przeznaczony na różne formy aktywności uczniów w oparciu o Inteligencje Wielorakie H. Gardnera. W ramach realizowanego projektu nauczyciele, uczniowie oraz rodzice będą uczestniczyli w wyjazdach zagranicznych (spotkania projektowe, szkolenia, obserwacja pracy zagranicznej szkoły partnerskiej, wymiana doświadczeń). Współpraca partnerskich szkół będzie się także odbywała za pośrednictwem mediów elektronicznych. Dzięki partnerstwom nauczyciele zyskają szansę poznania nowoczesnych i innowacyjnych metod nauczania. Zdobędą też praktyczne doświadczenia, wypracują wspólne rozwiązania, które pomogą w realizacji celów projektu. Uczniowie zaś będą mogli doskonalić znajomość języków obcych, poznawać inne kraje i kultury, budować relacje z rówieśnikami, uczyć się efektywnej współpracy i odpowiedzialności, ćwiczyć posługiwanie się technologiami informacyjno- komunikacyjnymi.
Czym są Mapy Myśli?
Ludzkość od zarania dziejów tworzyła notatki w celach: zachowania pamięci, komunikacji, rozwiązywania problemów i analizowania, kreatywnego myślenia i przypominania. Cechą charakterystyczną technik używanych do tych celów (pomijając hieroglify) to używanie słów, zdań, list, linii, logiki, linearności, numerów i monotonność (jeden kolor). Wszystkie z tych technik używają tylko lewej półkuli mózgu. Wiadomo jednak, że dopiero połączenie z prawą półkulą, czyli pobudzenie wyobraźni, wymiarów, kolorów, przestrzeni, rytmu – wzmaga wielokrotnie zdolność nauki i zapamiętywania, kreatywności i pozwala na pełne wykorzystanie mocy swojego umysłu. Taką możliwość dają Mapy Myśli. To szczególny rodzaj notowania pobudzający obie półkule ludzkiego mózgu w przeciwieństwie do tradycyjnego notowania linearnego. Dzięki użyciu między innymi słów, symboli, kolorów, rytmu, efektu trójwymiarowości i rysunków uaktywniają się wszystkie ośrodki mózgu. Pobudzona zostaje zarówno prawa półkula odpowiadająca za wyobraźnię, marzenia, rytm, postrzeganie przestrzeni, jak i lewa, której domeną są: logika, linearność, analiza, słowa i liczby. Umożliwia to podniesienie efektywności pracy naszego mózgu a proces nauki i zapamiętywania czyni prostszym, szybszym i przyjemniejszym. Sprzyja myśleniu twórczemu, wielokierunkowemu, a nie nudnemu i odtwórczemu. Opracowana przez naukowców i badaczy ludzkiego mózgu technika map myśli pozwala wykorzystać cały potencjał swojego umysłu w różnych dziedzinach życia - rozwiązywaniu problemów, nauce, kreatywnym myśleniu, realizacji celów.
Mapy Myśli: tworzenie
Inteligencje Wielorakie wg Howarda Gardnera
Teoria wielorakich inteligencji wyróżnia 8 typów inteligencji:
- językowa
- matematyczno- logiczna
- ruchowa
- wizualno- przestrzenna
- muzyczna
- przyrodnicza
- intrapersonalna
- interpersonalna
- egzystencjalna (emocjonalna)
Każdy człowiek posiada wszystkie rodzaje inteligencji, rozwinięte w różnym stopniu. Inteligencje tworzą profil niepowtarzalny dla innych. Profile te są dynamiczne i zmieniają się w trakcie rozwoju człowieka. Wszystkie inteligencje współpracują ze sobą w różnych konfiguracjach. Inteligencje można rozwijać poprzez różnorodne ćwiczenia.
Inteligencja językowa:
Charakterystyczne jest zainteresowanie światem słowa, mówionego i pisanego, umiejętność wypowiadania się i logicznego ujmowania zdarzeń; wrażliwość na rymy, znaczenie słów, dźwięki. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez słowo.
Inteligencja Matematyczno – Logiczna:
Charakterystyczne jest zainteresowanie światem przedmiotów, symboli liczbowych i operacji matematycznych. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez liczby oraz ciągi zdarzeń.
Inteligencja ruchowa:
Charakterystyczna jest zdolność wykorzystywania własnego ciała, ukierunkowanego ruchu oraz sprawne posługiwanie się przedmiotami. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez ruch i kontakt fizyczny.
Inteligencja Wizualno – Przestrzenna:
Charakterystyczna jest zdolność do tworzenia w umyśle obrazów, relacji przestrzennych oraz wizualizacji. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez obraz i formy przestrzenne.
Inteligencja muzyczna:
Charakterystyczna jest łatwość percepcji i tworzenia muzyki, muzykalność, dostrzeganie i rozumienie struktury utworów muzycznych . Świat odbierany i rozumiany jest poprzez dźwięki, rytm, melodie i kompozycję.
Inteligencja przyrodnicza:
Charakterystyczna jest duża wrażliwość, zdolność dostrzegania wzorców w naturze, rozpoznawania i kategoryzowania przedmiotów oraz świata fauny i flory. Świat odbierany jest poprzez naturalne środowisko i otoczenie.
Inteligencja intrapersonalna:
Charakterystyczna jest wysoka samoświadomość, zdolność do refleksji nad sobą, własnym zachowaniem i postępowaniem, motywacją i emocjami, tworzenie adekwatnego obrazu siebie i poszukiwanie odpowiedzi na trudne pytania. Świat postrzegany jest przez pryzmat własnej osoby.
Inteligencja Interpersonalna:
Charakterystyczna jest zdolność do wchodzenia w interakcje z innymi, rozumienia innych ludzi, współodczuwania oraz umiejętność komunikowania się, negocjowania i wypracowywania kompromisów. Świat postrzegany jest poprzez pryzmat drugiego człowieka.
Zadaniem nauczyciela jest dostosowanie form, metod pracy, zabaw i propozycji zajęć do zainteresowań i zdolności dzieci, wdrażanie nowości i tworzenie przestrzeni edukacyjnej w realizacji twórczych pomysłów, stymulowanie wszystkich dziedzin aktywności dzieci,
rozwijanie potencjału intelektualnego dzieci i budowanie w nich motywacji do nauki.