Witamy, dzisiaj jest Monday, 25 November 2024 r. Imieniny: Elżbiety, KatarzynyKlemensa
RSS

Aktualności

  • Friday, 9 January 2015r. Oświata

    Międzynarodowy projekt programu Erasmus+ w Szkole Podstawowej w Szarowie

    Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata 2014-2020.Projekty realizowane w ramach tego programu służą m.in. wprowadzaniu długofalowych zmian, innowacji i dobrych praktyk tam, gdzie jest to niezbędne dla zapewnienia wysokiej jakości kształcenia na różnych poziomach edukacji. Przedsięwzięcia   obejmują spotkania projektowe i wyjazdy edukacyjne oraz współpracę wirtualną, z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Celem działań jest wprowadzenie długofalowych zmian, innowacji i dobrych praktyk wszędzie tam, gdzie jest to niezbędne do zapewnienia wysokiej jakości kształcenia. W szczególności chodzi o zwiększanie osiągnięć młodych ludzi, podnoszenie jakości wczesnej edukacji i opieki oraz rozwijanie i wzmacnianie kompetencji zawodowych nauczycieli.

    Szkoła Podstawowa w Szarowie w ramach programu Erasmus+ Edukacja szkolna Akcja 2- Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk ( Partnerstwa Strategiczne) przystąpiła do międzynarodowego projektu pt.: "Mind Mapping and Multiple Intelligence for primary education"- “Mapy myśli I Inteligencje Wielorakie w szkole podstawowej”.

    Organizacją aplikującą jest Szkoła Podstawowa z Grecji- 61st primary school of Thessaloniki zaś szkołami partnerskimi są:

    • Instituto Bienaventurada Virgen Maria, Spain (Hiszpania);
    • Istituto Comprensivo "Grosseto1" Alberto Manzi, Italy (Włochy);
    • Scoala Gimnaziala Mihai Eminescu, Romania (Rumunia);
    • ZSO Szkola Podstawowa Szarow, Poland (Polska);
    • SEFKAT ILK OKULU, Turkey (Turcja);
    • Dagsbergs skola, Sweden (Szwecja);
    • Colégio Vasco da Gama, Portugal (Portugalia);
    • ECOLE ELEMENTAIRE JEAN JAURES 1, France (Francja) 


    Realizacja projektu zaplanowana  została na 3 lata- od września 2015r. do września 2018 r.  Koordynatorem polskich działań projektowych jest Pani Edyta Imos. Pierwszy rok pracy poświęcony będzie nauce efektywnego notowania- konstruowania Map Myśli. Uczniowie z 9 krajów partnerskich będą poznawać proste techniki tworzenia i wykorzystania Map Myśli. Dowiedzą się, jak skutecznie notować i zapamiętywać wiedzę. Dwa kolejne lata to czas przeznaczony na różne formy aktywności uczniów w oparciu o Inteligencje Wielorakie H. Gardnera. W ramach realizowanego projektu nauczyciele, uczniowie oraz rodzice będą uczestniczyli w wyjazdach zagranicznych (spotkania projektowe, szkolenia, obserwacja pracy zagranicznej szkoły partnerskiej, wymiana doświadczeń). Współpraca partnerskich szkół będzie się także odbywała za pośrednictwem mediów elektronicznych. Dzięki partnerstwom nauczyciele zyskają szansę poznania nowoczesnych i innowacyjnych metod nauczania. Zdobędą też praktyczne doświadczenia, wypracują wspólne rozwiązania, które pomogą w realizacji celów projektu. Uczniowie zaś będą mogli doskonalić znajomość języków obcych, poznawać inne kraje i kultury, budować relacje z rówieśnikami, uczyć się efektywnej współpracy i odpowiedzialności, ćwiczyć posługiwanie się technologiami informacyjno- komunikacyjnymi.


    Czym są Mapy Myśli?

    Ludzkość od zarania dziejów tworzyła notatki w celach: zachowania pamięci, komunikacji, rozwiązywania problemów i analizowania, kreatywnego myślenia i przypominania. Cechą charakterystyczną technik używanych do tych celów (pomijając hieroglify) to używanie słów, zdań, list, linii, logiki, linearności, numerów i monotonność (jeden kolor). Wszystkie z tych technik używają tylko lewej półkuli mózgu. Wiadomo jednak, że dopiero połączenie z prawą półkulą, czyli pobudzenie wyobraźni, wymiarów, kolorów, przestrzeni, rytmu – wzmaga wielokrotnie zdolność nauki i zapamiętywania, kreatywności i pozwala na pełne wykorzystanie mocy swojego umysłu. Taką możliwość dają Mapy Myśli. To szczególny rodzaj notowania pobudzający obie półkule ludzkiego mózgu w przeciwieństwie do tradycyjnego notowania linearnego. Dzięki użyciu między innymi słów, symboli, kolorów, rytmu, efektu trójwymiarowości i rysunków uaktywniają się wszystkie ośrodki mózgu. Pobudzona zostaje zarówno prawa półkula odpowiadająca za wyobraźnię, marzenia, rytm, postrzeganie przestrzeni, jak i lewa, której domeną są: logika, linearność, analiza, słowa i liczby. Umożliwia to podniesienie efektywności pracy naszego mózgu a proces nauki i zapamiętywania czyni prostszym, szybszym i przyjemniejszym. Sprzyja myśleniu twórczemu, wielokierunkowemu, a nie nudnemu i odtwórczemu. Opracowana przez naukowców i badaczy ludzkiego mózgu technika map myśli pozwala wykorzystać cały potencjał swojego umysłu w różnych dziedzinach życia - rozwiązywaniu problemów, nauce, kreatywnym myśleniu, realizacji celów.

    Mapy Myśli: tworzenie

    Inteligencje Wielorakie wg Howarda Gardnera

    Teoria wielorakich inteligencji wyróżnia 8 typów inteligencji:

    • językowa
    • matematyczno- logiczna
    • ruchowa
    • wizualno- przestrzenna
    • muzyczna
    • przyrodnicza
    • intrapersonalna
    • interpersonalna
    • egzystencjalna (emocjonalna)

    Każdy człowiek posiada wszystkie rodzaje inteligencji, rozwinięte w różnym stopniu. Inteligencje tworzą profil niepowtarzalny dla innych. Profile te są dynamiczne i zmieniają się w trakcie rozwoju człowieka. Wszystkie inteligencje współpracują ze sobą w różnych konfiguracjach. Inteligencje można rozwijać poprzez różnorodne ćwiczenia.
    Inteligencja językowa:

    Charakterystyczne jest zainteresowanie światem słowa, mówionego i pisanego, umiejętność wypowiadania się i logicznego ujmowania zdarzeń; wrażliwość na rymy, znaczenie słów, dźwięki. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez słowo.

    Inteligencja Matematyczno – Logiczna:

    Charakterystyczne jest zainteresowanie światem przedmiotów, symboli liczbowych i operacji matematycznych. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez liczby oraz ciągi zdarzeń.

    Inteligencja ruchowa:

    Charakterystyczna jest zdolność wykorzystywania własnego ciała, ukierunkowanego ruchu oraz sprawne posługiwanie się przedmiotami. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez ruch i kontakt fizyczny.

    Inteligencja Wizualno – Przestrzenna:

    Charakterystyczna jest zdolność do tworzenia w umyśle obrazów, relacji przestrzennych oraz wizualizacji. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez obraz i formy przestrzenne.

    Inteligencja muzyczna:

    Charakterystyczna jest łatwość percepcji i tworzenia muzyki, muzykalność, dostrzeganie i rozumienie struktury utworów muzycznych . Świat odbierany i rozumiany jest poprzez dźwięki, rytm, melodie i kompozycję.

    Inteligencja przyrodnicza:

    Charakterystyczna jest duża wrażliwość, zdolność dostrzegania wzorców w naturze, rozpoznawania i kategoryzowania przedmiotów oraz świata fauny i flory. Świat odbierany jest poprzez naturalne środowisko i otoczenie.

    Inteligencja intrapersonalna:

    Charakterystyczna jest wysoka samoświadomość, zdolność do refleksji nad sobą, własnym zachowaniem i postępowaniem, motywacją i emocjami, tworzenie adekwatnego obrazu siebie i poszukiwanie odpowiedzi na trudne pytania. Świat postrzegany jest przez pryzmat własnej osoby.

    Inteligencja Interpersonalna:

    Charakterystyczna jest zdolność do wchodzenia w interakcje z innymi, rozumienia innych ludzi, współodczuwania oraz umiejętność komunikowania się, negocjowania i wypracowywania kompromisów. Świat postrzegany jest poprzez pryzmat drugiego człowieka.

    Zadaniem nauczyciela jest dostosowanie form, metod pracy, zabaw i propozycji zajęć do zainteresowań i zdolności dzieci, wdrażanie nowości i tworzenie przestrzeni edukacyjnej w realizacji twórczych pomysłów, stymulowanie wszystkich dziedzin aktywności dzieci,
    rozwijanie potencjału intelektualnego dzieci i budowanie w nich motywacji do nauki.

Galeria