Witamy, dzisiaj jest Monday, 25 November 2024 r. Imieniny: Elżbiety, KatarzynyKlemensa
RSS

Aktualności

  • Thursday, 26 June 2014r. Oświata

    Jak z przedszkolaka zrobić „Szkolniaka”?

    Z chwilą rozpoczęcia nauki szkolnej dziecko wkracza w zupełnie nowy etap swojego życia. Te pierwsze doświadczenia szkolne rzutują na dalszą naukę dzieci. Uczniowie klasy pierwszej stykają się z wieloma sytuacjami szkolnymi, których jeszcze w swoim życiu nie doświadczyli. Z adaptacją jednostki do nowych warunków wiąże się jej dobre samopoczucie, radość, satysfakcja życiowa, samorealizacja.

    Bożena Tynka

    W bieżącym roku szkolnym w SZKOLE PODSTAWOWEJ im. Ks. Jana  Twardowskiego w KŁAJU  realizowano program adaptacyjny B. Tynki - nauczycielki SP Kłaj ,, Jak z przedszkolaka zrobić szkolniaka”. Głównym celem programu  było  umożliwienie dzieciom rozpoczynającym naukę w szkole sprawnego rozwiązywania trudności związanych z podejmowaniem nowych ról w środowisku szkolnym. Szczególny nacisk położono na kształtowanie osobowości ucznia  i wspieranie jego rozwoju, zarówno poprzez proponowane treści programowe, jak również osobisty kontakt nauczyciela z uczniem. Program adaptacji dziecka do warunków szkolnych był realizowany  w okresie od października 2013 r. do czerwca 2014 r. przez

    • Dyrekcję Szkoły Podstawowej w Kłaju
    • Nauczycieli klas 3 SP w Kłaju / Czyżycka A., Margielewska A., Tynka B./
    • Nauczyciela logopedę / Kołodziej B./
    • Pedagoga SP Kłaj
    • Przedszkole Samorządowe w Kłaju / Wiśniewska A., Błażewicz Sobas A./
    • Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Wieliczce o/Kłaj.

    W celu złagodzenia trudności w przystosowaniu się dzieci do warunków szkolnych podjęto następujące obszary współpracy:

    • Uczestnictwo dzieci grupy ,, Pięciolatków „ w różnych formach działalności grupy wiekowej 0-III w szkole.
    • Organizowanie wspólnych uroczystości, imprez i akcji.
    • Spotkanie nauczycieli grupy ,,Pięciolatków ”, szkoły - wymiana informacji i określenie kierunków działań.
    • Wspomaganie pracy dydaktyczno-wychowawczej przez specjalistów      / psycholog, logopeda, pedagog/.
    • Działalność informacyjna.
    • Spotkania nauczycieli i dyrekcji szkoły z rodzicami przyszłych uczniów.

    Podjęto następujące rodzaje działań: 

    • Spotkanie nauczycieli grup ,, Pięciolatków” z nauczycielami klas III w celu opracowania harmonogramu wspólnych przedsięwzięć.
    • Udział przedszkolaków w uroczystym „Pasowaniu na Pierwszoklasistę” - wręczenie upominków szkolnym koleżankom i kolegom .
    • Cykl spotkań najstarszych wychowanków przedszkola logopedą. Tematyka zajęć ,,Profilaktyczne ćwiczenia logopedyczne - usprawniające motorykę narządów mowy".
    • „Jesienne spotkanie z bajką” – przygotowanie własnych autorskich bajek przez trzecioklasistów/ kl 3a, b,c/, prezentacja koleżankom i kolegom z przedszkola.
    • Udział w przedstawieniu  Bożonarodzeniowym organizowanym przez klasę 3 b. Montaż słowno – muzyczny,, Królowa Śniegu „ wg Baśni Andersena, muzyka P. Czajkowskiego
    • Udział w Jasełkach Gminnych organizowanych przez kl 3 c 1a
    • Opracowanie testu - zadań do badania umiejętności dzieci pięcioletnich przez nauczycieli ,, Pięciolatków” i pracowników PPP.
    • Przeprowadzenie badań dzieci przedszkolnych przez nauczyciela ,,Pięciolatków”.
    • Spotkanie nauczycieli ,,Pięciolatków”.

    z rodzicami dzieci  podsumowujące przebieg pracy wychowawczo –dydaktycznej  za pierwsze półrocze.

    • Spotkanie nauczycieli grupy ,,Pięciolatków” z nauczycielami klas  III w celu przygotowania akcji  ,,Dni przedszkolaka w szkole” i opracowanie harmonogramu wspólnych działań.
    • Udział dzieci grupy ,, Pięciolatków” w zajęciach dydaktyczno-wychowawczych w klasach III
    • Udział nauczycieli klas III  w / przyszli wychowawcy/  w zajęciach grupy  ,,Pięciolatków”.
    • AKCJA   ,,Dni przedszkolaka w szkole” – udział w przedstawieniu przygotowanym przez kl 3c i 1a ,, Pozdrowienia z Krakowa oraz  zajęcia sportowe  prowadzone przez nauczycieli klas trzecich ,, Pierwszak potrafi”.
    • Spotkanie nauczycieli przyszłych klas pierwszych z nauczycielami ,, Pięciolatków”

    ● wymiana informacji o przyszłych pierwszoklasistach

    Dzięki realizacji „Programu Adaptacyjnego” obniża się próg lęku u dzieci rozpoczynających edukację szkolną. Rodzic ma poczucie bezpieczeństwa o swoje dziecko i współpracuje z nauczycielem.                                                           

Galeria