Z chwilą rozpoczęcia nauki szkolnej dziecko wkracza w zupełnie nowy etap swojego życia. Te pierwsze doświadczenia szkolne rzutują na dalszą naukę dzieci. Uczniowie klasy pierwszej stykają się z wieloma sytuacjami szkolnymi, których jeszcze w swoim życiu nie doświadczyli. Z adaptacją jednostki do nowych warunków wiąże się jej dobre samopoczucie, radość, satysfakcja życiowa, samorealizacja.
Bożena Tynka
W bieżącym roku szkolnym w SZKOLE PODSTAWOWEJ im. Ks. Jana Twardowskiego w KŁAJU realizowano program adaptacyjny B. Tynki - nauczycielki SP Kłaj ,, Jak z przedszkolaka zrobić szkolniaka”. Głównym celem programu było umożliwienie dzieciom rozpoczynającym naukę w szkole sprawnego rozwiązywania trudności związanych z podejmowaniem nowych ról w środowisku szkolnym. Szczególny nacisk położono na kształtowanie osobowości ucznia i wspieranie jego rozwoju, zarówno poprzez proponowane treści programowe, jak również osobisty kontakt nauczyciela z uczniem. Program adaptacji dziecka do warunków szkolnych był realizowany w okresie od października 2013 r. do czerwca 2014 r. przez
- Dyrekcję Szkoły Podstawowej w Kłaju
- Nauczycieli klas 3 SP w Kłaju / Czyżycka A., Margielewska A., Tynka B./
- Nauczyciela logopedę / Kołodziej B./
- Pedagoga SP Kłaj
- Przedszkole Samorządowe w Kłaju / Wiśniewska A., Błażewicz Sobas A./
- Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Wieliczce o/Kłaj.
W celu złagodzenia trudności w przystosowaniu się dzieci do warunków szkolnych podjęto następujące obszary współpracy:
- Uczestnictwo dzieci grupy ,, Pięciolatków „ w różnych formach działalności grupy wiekowej 0-III w szkole.
- Organizowanie wspólnych uroczystości, imprez i akcji.
- Spotkanie nauczycieli grupy ,,Pięciolatków ”, szkoły - wymiana informacji i określenie kierunków działań.
- Wspomaganie pracy dydaktyczno-wychowawczej przez specjalistów / psycholog, logopeda, pedagog/.
- Działalność informacyjna.
- Spotkania nauczycieli i dyrekcji szkoły z rodzicami przyszłych uczniów.
Podjęto następujące rodzaje działań:
- Spotkanie nauczycieli grup ,, Pięciolatków” z nauczycielami klas III w celu opracowania harmonogramu wspólnych przedsięwzięć.
- Udział przedszkolaków w uroczystym „Pasowaniu na Pierwszoklasistę” - wręczenie upominków szkolnym koleżankom i kolegom .
- Cykl spotkań najstarszych wychowanków przedszkola logopedą. Tematyka zajęć ,,Profilaktyczne ćwiczenia logopedyczne - usprawniające motorykę narządów mowy".
- „Jesienne spotkanie z bajką” – przygotowanie własnych autorskich bajek przez trzecioklasistów/ kl 3a, b,c/, prezentacja koleżankom i kolegom z przedszkola.
- Udział w przedstawieniu Bożonarodzeniowym organizowanym przez klasę 3 b. Montaż słowno – muzyczny,, Królowa Śniegu „ wg Baśni Andersena, muzyka P. Czajkowskiego
- Udział w Jasełkach Gminnych organizowanych przez kl 3 c 1a
- Opracowanie testu - zadań do badania umiejętności dzieci pięcioletnich przez nauczycieli ,, Pięciolatków” i pracowników PPP.
- Przeprowadzenie badań dzieci przedszkolnych przez nauczyciela ,,Pięciolatków”.
- Spotkanie nauczycieli ,,Pięciolatków”.
z rodzicami dzieci podsumowujące przebieg pracy wychowawczo –dydaktycznej za pierwsze półrocze.
- Spotkanie nauczycieli grupy ,,Pięciolatków” z nauczycielami klas III w celu przygotowania akcji ,,Dni przedszkolaka w szkole” i opracowanie harmonogramu wspólnych działań.
- Udział dzieci grupy ,, Pięciolatków” w zajęciach dydaktyczno-wychowawczych w klasach III
- Udział nauczycieli klas III w / przyszli wychowawcy/ w zajęciach grupy ,,Pięciolatków”.
- AKCJA ,,Dni przedszkolaka w szkole” – udział w przedstawieniu przygotowanym przez kl 3c i 1a ,, Pozdrowienia z Krakowa oraz zajęcia sportowe prowadzone przez nauczycieli klas trzecich ,, Pierwszak potrafi”.
- Spotkanie nauczycieli przyszłych klas pierwszych z nauczycielami ,, Pięciolatków”
● wymiana informacji o przyszłych pierwszoklasistach
Dzięki realizacji „Programu Adaptacyjnego” obniża się próg lęku u dzieci rozpoczynających edukację szkolną. Rodzic ma poczucie bezpieczeństwa o swoje dziecko i współpracuje z nauczycielem.