RSS

Aktualności

• Tuesday, 25 June 2024r. Turystyka

UTW Kłaj - Wycieczka w Bieszczady.

Na zakończenie roku akademickiego, słuchacze UTW w Kłaju wybrali się w czerwcu na trzydniową wycieczkę w Bieszczady.

W pierwszym dniu zwiedziliśmy prywatne muzeum przyrodniczo-łowieckie Państwa Małachowskich w Nowosiółkach. Gospodarz oprowadził nas po swoim muzeum i z pasją opowiedział nam o wymierających gatunkach zwierząt i ptactwa. Zapoznał nas z zasadami funkcjonowania gospodarki łowieckiej na przykładach poszczególnych gatunków zwierząt. Jest to bardzo ważne dla nas wszystkich, ponieważ na przykład, zbyt rygorystyczna ochrona wilków spowodowała ich nadmierny wzrost i tym samym zmniejszenie liczebności jeleni i saren. Następnym przystankiem była Zapora w Solinie i przejazd kolejką gondolową nad nią. W powrotnej drodze wyłączono prąd i mieliśmy czas, aby napić się kawy w kawiarni na wieży i podziwiać z niej wspaniałe widoki.

Drugiego dnia mieliśmy okazję zobaczyć Tarnicę - najwyższy szczyt po polskiej stronie w Bieszczadach. Przejechaliśmy się bieszczadzką kolejką leśną z Majdan (gdzie zwiedziliśmy zabytkowe parowozy i muzeum kolejnictwa) do Komańczy i z powrotem. Po drodze natknęliśmy się na BIEZA - złego czarta oraz dom do góry nogami. Odwiedziliśmy też bardzo urokliwą zabytkową cerkiew greckokatolicką w Smolnikach wpisaną na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, gdzie bardzo często są udzielane śluby.

Trzeciego dnia wspinaliśmy się pod górę, aby zwiedzić ruiny klasztoru karmelitów wraz z nowoczesnym interaktywnym muzeum w Zagórzu. Było to wspaniałe przeżycie, dzięki nowoczesnej technologii  móc oglądać jak kiedyś wyglądał klasztor, jego okolice i jak żyli jego mieszkańcy. Na koniec naszej wycieczki udaliśmy się na zwiedzanie winnicy w Sanoku oraz na degustację robionych tam pysznych win. Właściciel z rodziną ugościli nas wspaniałymi winami i odpowiadali na nasze liczne pytania dotyczące uprawy winorośli. W doskonałych nastrojach udaliśmy się na obiad i w drogę powrotną do domu. Dzięki naszemu wspaniałemu przewodnikowi Bartkowi Machowskiemu, który z pasją godzinami opowiadał nam o otaczających nas górach, zwyczajach i mieszkających tam ludziach przeżyliśmy niezapomnianą przygodę. Bieszczady po raz kolejny zachwyciły nas swoim pięknem i z ochotą odwiedzimy je kolejny raz w przyszłości.

Zadanie współfinansowane przez Gminę Kłaj.