Witamy, dzisiaj jest Tuesday, 16 July 2024 r. Imieniny: Eustachego, MarikiMirelli
RSS

Aktualności

• Monday, 8 April 2013r. Turystyka

Czwarta lekcja historii z „Wolnymi” Kłaj

Już od wielu lat TS „Wolni” Kłaj realizując swoje zadania statutowe stara się rozwijać wśród młodzieży i mieszkańców gminy nie tylko zamiłowanie do sportu, ale również poprzez organizację zadań z zakresu turystyki wychowywać naszą młodzież w duchu patriotyzmu i umiłowania własnej historii i kultury narodowej. Wychowaniu temu sprzyjają realizowane we współpracy z Gminą Kłaj i Powiatem Wielicki zadania pod nazwą „Tam gdzie nasze korzenie”. W tym roku kontynuując powyższe zadanie ruszyliśmy w trasę pod nazwą „Drogami Wołynia” w dniach 25 - 30 czerwca.

Jerzy Czubak

W pierwszym dniu naszej wyprawy (26 czerwca) zwiedziliśmy Lwów; stare miasto, rynek, Cmentarz „Orląt Lwowskich”, Cmentarz na Łyczakowie oraz Katedrę Ormiańską. Te miejsca są stałymi punktami programu ilekroć jesteśmy we Lwowie i nie ukrywamy, że z nostalgią patrzymy na zabytki naszej kultury, które pozostały za wschodnią granicą. Również niejednemu uczestnikowi łza się w oku kręci patrząc na Panteon sławy oręża polskiego – „Cmentarz Orląt Lwowskich”.

W następnym dniu naszej wyprawy 27 czerwca udaliśmy się do Łucka – historycznej stolicy Wołynia. Po drodze zwiedziliśmy twierdzę Brody, a w zasadzie to co po niej pozostało - część murów obronnych i skromny rokokowy pałacyk z pięknym barokowym portalem zbudowany w drugiej połowie XVII wieku przez Potockich umiejscowiony pośrodku cytadeli. Następnie udaliśmy się do Dubna, ale na godzinę zatrzymaliśmy się przy głównej trasie prowadzącej do Łucka, aby odbyć krótki spacer do Tarakanowa - fortu obronnego zbudowanego w 70-90 latach XIX stulecia. Zaszyty w głuszy, zarośnięty drzewami i gęstymi krzewami fort przyciąga niewielu wtajemniczonych potężnym pięknem niezwykłej architektury i licznymi tajemnicami ukrytymi w jego podziemnych korytarzach. Zwiedzenie tego miejsca zawdzięczamy naszej wspaniałej przewodniczce, która szczególnie kultywuje pamięć o naszych polskich miejscach pamięci narodowej. W tym miejscu w 1920 r. II dywizji konnej Budionnego nie udało się zmusić do kapitulacji polskiej załogi fortu składającego się z głownie z Polaków (byłych oficerów armii carskiej). Po 4 godzinach podróży dotarliśmy do Dubna gdzie zwiedzamy zamek wzniesiony przez Wasyla Ostrogskiego w  XIV w; a następnie przebudowany przez jego wnuka Konstantego. Ostateczny wygląd zamek w Dubnie zawdzięcza książętom Lubomirskim, którzy w końcu XVIII stulecia wybudowali w obrębie twierdzy w północno-wschodniej części dziedzińca nową rezydencję. Po długiej, wyczerpującej, pełnej wrażeń podróży dotarliśmy wreszcie do Łucka. Łuck należy do najstarszych osad powstałych na tym terenie, gdyż powstał około 1000 roku.  W Łucku zwiedziliśmy XIV-wieczny, murowany zamek zbudowany przez księcia Lubarta , który był następnie rozbudowany w potężną twierdze i wykończony przez Witolda i Świdrygiełło. W Łucku zwiedziliśmy także stare miasto, dzielnicę protestancką oraz cudowny zaułek Karaimski. Spotykaliśmy się również z miejscowym artystą - rzeźbiarzem i architektem, który zaprosił nas do swojej niezwykłej posiadłości, pełnej fantastycznych dzieł sztuki.

Kolejne dwa dni spędziliśmy na podążaniu szlakiem polskich dóbr kultury i dziedzictwa narodowego kultywując pamięć związaną z naszą historią Kresów Wschodnich. Powyższe zadanie zostało zrealizowane przez Towarzystwo Sportowe „Wolni” Kłaj przy wsparciu finansowym Powiatu Wielickiego i Gminy Kłaj.