Szkoła Podstawowa im. Świętej Jadwigi Królowej w Szarowie przystąpiła do projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów” finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój w IV Osi Priorytetowej Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Działanie 4.2. Programy mobilności ponadnarodowej. Nr-2019-2-PMU-2013.
Projekt napisany przez P. Edytę Imos pt.: "Nowocześni szkolni odkrywcy dziedzictwa kulturowego" przeszedł pozytywnie rekrutację i miał być realizowany od 01 września 2020 roku do 28 lutego 2021 roku. Z powodu pandemii czas realizacji został wydłużony do 31 października 2021 roku. Celem przedsięwzięcia było rozwijanie kompetencji kluczowych, które są niezbędne dla rozwoju osobistego uczniów oraz ich lepszego odnalezienia się w przyszłości na rynku pracy, a także aktywnego obywatelstwa europejskiego. Zaplanowano wyjazd grupy dwudziestu uczniów klas szóstych i siódmych szkoły podstawowej pod opieką czterech nauczycieli do szkoły DIMOTIKO SXOLEIO HORTIATI w Grecji. Uczniowie do pracy w projekcie zostali wybrani w drodze, opisanej we wniosku, procedury rekrutacyjnej. Umożliwiała ona udział w mobilności również uczniom o mniejszych szansach, czy w trudnej sytuacji rodzinnej, dla których udział w tym przedsięwzięciu mógł mieć ważne znaczenie dla ich rozwoju osobistego i wpłynąć pozytywnie na osiąganie sukcesów edukacyjnych. Utworzona została lista rekrutacyjna – 20 uczniów i uzupełniająca zawierająca sześciu uczniów.
Ze względu na trudną sytuację wywołaną pandemią koronawirusa praca nad projektem stała się prawdziwym wyzwaniem. Wykorzystując internetowe komunikatory musieliśmy przeprowadzić działania przygotowawcze: językowe, kulturowe, pedagogiczne w zakresie nowoczesnych metod pracy w szkole oraz dotyczące bezpieczeństwa. Przed wyjazdem do Grecji uczniowie musieli dysponować zasobem wiedzy dotyczącej odrębnej kultury i obyczajów oraz innego systemu edukacji w Grecji.
W ramach przygotowania pedagogicznego uczestnicy projektu:
- zostali wprowadzeni w ideę mobilności. Wszyscy zapoznali się z założeniami projektu, a także zakresem zadań do realizacji. Uczniowie wspólnie ustalili zasady obowiązujące podczas zajęć. W nieszablonowy sposób stworzyli rymowany kontrakt memowy. Na dobrą atmosferę w zespole wpłynęły zabawy integrujące uczestników;
- podczas kolejnych zajęć projektowych uczniowie poznawali program do tworzenia chmur wyrazowych. Najpierw wpisywali imiona osób z grupy projektowej a następnie edytowali utworzoną chmurę zmieniając czcionkę, układ wyrazów, kolor, tło;
- kolejne zajęcia były bardzo pracowite ale zarazem ciekawe. Uczniowie wykonali wirtualną tablicę - tablet. Na niej każdy uczestnik projektu: polscy i greccy uczniowie oraz ich opiekunowie umieścili swoje zdjęcie oraz krótką informację o sobie. Administrowaniem strony zajął się uczeń klasy VIIa Marcin Bartoszek;
- przed świętami uczniowie przygotowali krótkie animacje wielkanocne w wersji angielskiej i polskiej.
W ramach przygotowania kulturowego uczniowie:
- starali się znaleźć wspólne i różniące cechy naszej Ojczyzny i Grecji, czyli klimat, położenie, legendy związane z powstaniem stolic, odsłuchali hymny, omówili flagi i godło, walutę i religię. Wykorzystując zasoby Internetu wyszukiwali ciekawostki o Grecji oraz „zwiedzali” ten piękny kraj;
- o bogach greckich uczniowie mają obszerne wiadomości z lekcji historii i języka polskiego. Wykorzystując możliwości programu google prezentacje, pracując w grupach online – każda grupa w oddzielnym wirtualnym pokoju- uczestnicy projektu opracowali prezentacje systematyzujące wiedzę o mitologii greckiej;
- porównywali kuchnię polską oraz grecką szukając wspólnych i różniących cech. Wykorzystując możliwości programu google dokumenty, pracując zdalnie równocześnie stworzyli mini książki z przepisami potraw kuchni greckiej oraz polskiej - tutaj wykorzystali domowe przepisy;
- na zajęciach kulinarnych wykonywano potrawy greckie i polskie. Widoczne było zaangażowanie wszystkich uczestników i nawet ujawniły się ich talenty kulinarne. Było ciekawie i smacznie, a efektem okazały się przepisy na polskie danie, które zebrano w dokumencie Google i zaplanowano zaprezentować rówieśnikom z greckiej szkoły podczas mobilności i wizyty w Szkole Partnerskiej w Hortiatis.
- przed wyjazdem do Grecji wszyscy – uczniowie i nauczyciele nauczyli się tańczyć poloneza - polskiego tańca narodowego.
W ramach przygotowania językowego:
- działając w odrębnych wirtualnych pokojach poszczególne zespoły pracowały metodą WebQuestu wykorzystując nowoczesne technologie, w tym różnorodne narzędzia Google oraz aplikacje typu Mentimeter, Padlet, czy Weebly. Głównym zadaniem było opracowanie i prezentacja dialogów związanych z podróżą lotniczą. Na początku trzeba było odnaleźć materiały przygotowane przez nauczyciela na stronie dedykowanej do naszego projektu PO WER. Okazało się, że w zadaniu ważne były bardzo różne umiejętności, nie tylko językowe. Istotne były również kompetencje matematyczne, kierowanie pracą zespołu, czy zdolność do współpracy;
- podczas kolejnych spotkań kontynuowano zadania związane z poznawaniem różnorodnych aspektów kultury greckiej. Ważnym narzędziem okazała się aplikacja Genial.ly, która umożliwiła przeprowadzenia aktywności w formie gier typu escape room. Uczniowie przechodzili przez poszczególne etapy gry odpowiadając na przygotowane wyzwania oraz zbierając potrzebne elementy kodu, który otwierał drzwi do nagrody. A tą był, jak się okazało, bilet na wycieczkę do Grecji. Realizowaliśmy tego typu aktywność po raz pierwszy, ale okazała się ona bardzo interesująca i motywująca do pracy z językiem angielskim. Przy okazji pozwoliła pogłębić wiedzę uczniów zwłaszcza w zakresie starożytnej historii i jej najważniejszych zdobyczy, ale także symboli, muzyki, ważnych budowli, miejsc oraz osób. Do tego jeszcze uczyła efektywnej współpracy w grupie, a przy tym wszyscy się nieźle przy niej bawili. Z pewnością element rywalizacji miał tu duże znaczenie.
W dniach 09 – 11 09.2021 nauczycielki ze Szkoły Podstawowej w Szarowie: Edyta Imos – koordynator projektu oraz Aleksandra Gruszecka – opiekun grupy uczniów podczas mobilności uczestniczyły w wizycie przygotowawczej w zaprzyjaźnionej szkole DIMOTIKO SXOLEIO HORTIATI w Grecji. Głównym celem wizyty było ustalenie szczegółowych aspektów pobytu w Hortiatis 20 osobowej grupy uczniów z Polski. Podczas wizyty został ustalony dokładny harmonogram realizacji działań merytorycznych i kulturowych, które będą realizowane podczas mobilności zagranicznej uczniów. Zostały sprawdzone i uzgodnione warunki pobytu uczniów – wyżywienie i zakwaterowanie. Zgodnie z wymogami dokonano analizy bezpieczeństwa w związku z sytuacją COVID-19. Rozmowom towarzyszył spacer po szkole i jej otoczeniu. W wyniku wizyty przygotowawczej podpisano umowę – porozumienie między partnerskimi szkołami zawierające zasady współpracy.
Nadszedł wreszcie niecierpliwie wyczekiwany przez uczniów, a ze względu na pandemię ciągle przesuwany wyjazd do Grecji. Dwudziestu uczniów z klas siódmych i ósmych pod opieką pań: Edyty Imos, Aleksandry Gruszeckiej, Marzeny Czyż i Kingi Klimowicz-Balwierz 25 września wyjechało do greckiej szkoły partnerskiej, aby zrealizować założenia naszego projektu, czyli odkrywanie i poznawanie dziedzictwa kulturowego naszych krajów. Zajęcia wspólne uczniów odbywały się w języku angielskim, a ich zakres tematyczny został ustalony we współpracy nauczycieli obu szkół już na etapie opracowywania wniosku aplikacyjnego.
Tygodniowy pobyt w zaprzyjaźnionej szkole DIMOTIKO SXOLEIO HORTIATI na przedmieściu Salonik obfitował w wydarzenia edukacyjne, kulturalne i kulinarne. Uczniowie w trakcie wyjazdu brali udział w różnorodnych warsztatach oraz wycieczkach edukacyjnych związanych z tematyką projektu. W ramach realizacji obowiązkowych zadań programowych uczestnicy konstruowali m.in. papierowe i elektroniczne mapy myśli, tworzyli mobilne gry terenowe, przygotowywali przysmaki polskiej i greckiej kuchni oraz prezentowali tańce narodowe. Wszystkie działania realizowane były wspólnie z rówieśnikami z placówki zaprzyjaźnionej, a językiem wykładowym i komunikacyjnym był język angielski. Zajęcia popołudniowe uczniowie spędzili na wycieczkach i spotkaniach integracyjnych. W programie znalazło się m.in. zwiedzanie miasta Saloniki, rejs statkiem, wizyta na stanowisku archeologicznym w Verginie, nauka tradycyjnych tańców oraz kosztowanie specjałów kuchni greckiej przygotowanych przez rodziców i nauczycieli.
Pobyt w Grecji był nie tylko okazją do nauki i pracy, ale stał się również przestrzenią do wymiany międzykulturowej. Pierwszego dnia uczniowie byli goszczeni w greckich domach. Ten wspólnie spędzony czas był niezwykłą okazją do poznania odmiennych kultur, szlifowania umiejętności językowych, lecz przede wszystkim był wspaniałą lekcją dialogu międzykulturowego i tolerancji. Poza wytężoną pracą nad projektem, zaplanowany został również czas na wizytę u burmistrza miasta Saloniki oraz spotkanie z przedstawicielami oświaty. Po powrocie z Salonik uczniowie z grupy projektowej pojechali na dwudniową wycieczkę do Wrocławia. Oprócz odkrywania bogatego wielokulturowego dziedzictwa tego pięknego miasta uczniowie poznawali kulturę i tradycję greckich uchodźców, którzy po II wojnie światowej przybyli do Polski osiedlając się m.in. we Wrocławiu.
Założone cele zostały zrealizowane, gdyż uczniowie:
1) Wykorzystując różne źródła odkrywali i poznawali szeroko rozumiane dziedzictwo kulturowe.
2) Rozwijali najważniejsze kompetencje kluczowe: znajomość języków obcych, umiejętność korzystania z najnowszych technik komunikacyjnych i informacyjnych; kompetencje osobiste i społeczne oraz obywatelskie; umiejętność skutecznego uczenia się; a także kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej – poznania innych zwyczajów, historii i sztuki, zrozumienia odmienności kulturowej, religijnej i obyczajowej różnych narodów. Zdobycie tych kompetencji ułatwi uczniom późniejszą naukę, pracę, umożliwi radzenie sobie w życiu. Nauczy budowania relacji międzyludzkich w oparciu o poszanowanie innych kultur, systemów wartości i religii, wrażliwości i tolerancji dla takich odmienności. Kompetencje kluczowe są niezbędne dla rozwoju osobistego uczniów oraz ich lepszego odnalezienia się w przyszłości na rynku pracy, a także aktywnego obywatelstwa europejskiego.
3) Doskonalili umiejętność pracy w grupie, planowania działań, odpowiedzialności za rezultaty, zdyscyplinowania, współpracy i współdziałania oraz tolerancji.
Realizacja zadań projektu była wielkim wyzwaniem dla uczniów i ich Rodziców, projektowego zespołu nauczycieli oraz dyrekcji Szkoły.
Dziękujemy wszystkim zaangażowanym osobom za pomoc, życzliwe rady i bezinteresowną współpracę.
Zespół projektowy: Edyta Imos, Aleksandra Gruszecka i Sabina Zaporowska.