RSS

Aktualności

  • Thursday, 7 April 2016r. Sport

    Co wydarzyło się w roku szkolnym 2015/16 u najmłodszych uczniów Szkoły Podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego w Kłaju

    W minionym roku  szkolnym praca dydaktyczno- wychowawcza w naszej szkole prowadzona była głównie w 3  wybranych przez nas obszarach. Były to:

    1. Promocja czytelnictwa i rozwijanie kompetencji i zainteresowań czytelniczych uczniów,
    2. Wzmacnianie szeroko pojętego bezpieczeństwa dzieci,
    3. Popularyzacja edukacji matematyczno- przyrodniczej.

    W zakresie
    PROMOCJI CZYTELNICTWA I ROZWIJANIA KOMPETENCJI I ZAINTERESOWAŃ CZYTELNICZYCH UCZNIÓW

    zrealizowane zostały następujące zadania i przedsięwzięcia:

    • W każdej klasie nauczyciele czytali uczniom codziennie bajki, opowiastki, a także dłuższe opowiadania dzielone na fragmenty.
    • W klasie IIIb i Ib realizowany był cykl spotkań pt. Prezentacje Czytelnicze, na których uczniowie prezentowali przeczytane przez książki, czytali ich fragmenty, zachęcając przy tym pozostałych uczniów do ich przeczytania.
    • Na styczniowej wywiadówce w każdej z klas I – III odbyła się pedagogizacja rodziców na temat „Dlaczego warto dzieciom czytać?”.
    • W ostatnim dniu nauki przed świętami Bożego Narodzenia odbyło się wspólne kolędowanie, a śpiew kolęd przeplatany był czytaniem fragmentów opowiadań i wierszy ks. J. Twardowskiego o świętach ze zbioru „Dziecięcym piórem”.
    • Uczniowie klas I-III brali udział w konkursie plastycznym  "Kartka dla biblioteki" - 11 osób z młodszej grupy wiekowej otrzymało nagrody lub wyróżnienia .
    • 3 osoby reprezentowały naszą grupę wiekową w Gminnym Konkursie Recytatorskim.
    • W listopadzie Pierwszaki zostały  uroczyście przyjęte w poczet czytelników szkolnej biblioteki.
    • W maju odbył się szkolny Konkurs Pięknego Czytania.
    • Dzieci uczestniczyły w szkolnym konkursie plastycznym pod nazwą "Słowa kredką malowane".
    • Uczniowie wzięli udział w konkursie bibliotecznym na nazwę i logo biblioteki szkolnej -zwyciężyła praca ucz. kl. IIb Karoliny Rojek. Logo i nazwa "Dziupla Czytaczy" zostały umieszczone nad wejściem do biblioteki.
    • Uczniowie wyjeżdżali do teatru, a wyjazdy poprzedzone były czytaniem utworów klasyki dziecięcej.
    • Wzięliśmy udział w zbieraniu używanych książek (Bookcrossing) w ramach szkolnego projektu „Przygarnij mnie, pokochaj czytanie”.
    • Zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy grę planszową do książek ks. Jana Twardowskiego.
    • Uczniowie klas I- III uczestniczyli w projekcie  MEN "Książki naszych marzeń", m.in. tworząc listę ulubionych książek, które zostały zakupione do szkolnej biblioteki.
    • Uczniowie gimnazjum kontynuowali projekt pod nazwą "Poczytaj mi przyjacielu", w ramach którego starsi uczniowie czytali książki  swym młodszym kolegom.

    W zakresie
    WZMACNIANIA BEZPIECZEŃSTWA DZIECI 

    zrealizowano następujące działania:

    • W każdej klasie realizowany był cykl zajęć edukacyjno- wychowawczych „Jesteśmy zdrowi i bezpieczni”.
    • Mały Samorząd Uczniowski zorganizował dla wszystkich klas I–III apel o bezpieczeństwie w domu, szkole i na ulicy. Przedstawiciele samorządu recytowali wiersze oraz przedstawiali różne scenki, które mówiły o prawidłowych zachowaniach.
    • Tuż przed feriami zorganizowany został konkurs plastyczny „Bezpieczni zimą”.
    • Klasy pierwsze przystąpiły do ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Akademia Bezpiecznego Puchatka. Program miał na celu poprawienie bezpieczeństwa najmłodszych uczniów.
    • W grudniu Pierwszaki na zajęciach komputerowych zmierzyły się Ogólnopolskim Testem Wiedzy o Bezpieczeństwie.
    • Klasy pierwsze realizowały ogólnopolski program „Mały Mistrz”.
    • Klasy drugie w pierwszym okresie zrealizowały projekt „Już pływam” współfinansowany przez Województwo Małopolskie. Projekt ten dał szansę uczniom zdobycia umiejętności pływackich.
    • Klasy trzecie realizowały program edukacyjny „Ratujemy i uczymy ratować”. W jego ramach uczniowie poznali zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej tj. podejmowania działań ratujących życie. Program zakończył się testem sprawdzającym nabyte umiejętności. Każdy trzecioklasista otrzymał dyplom „Małego Ratownika”.
    • We wszystkich klasach realizowany był program wychowawczo- profilaktyczny „Spójrz inaczej”. Stanowił on profilaktykę dotyczącą całego procesu powstawania negatywnych zachowań u dzieci. Poprzez realizację programu uczniowie uczą się rozumienia siebie i innych, rozpoznawania i zaspakajania własnych potrzeb, wyrażania emocji w konstruktywny sposób i lepszego radzenia sobie z różnymi problemami.
    • W drugim okresie wszystkie drugie klasy realizowały program profilaktyczny- „Nie pal przy mnie, proszę”.
    • MSU zorganizował „Dzień dresiarza”. W jego ramach uczniowie rywalizowali ze sobą w różnych konkurencjach sportowych.
    • Uczniowie wzięli również udział w IV Mityngu Lekkoatletycznym im. Z. Bąka.
    • W klasach pierwszych odbyły się zajęcia edukacyjne prowadzone przez pracowników Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Wieliczce, dotyczące prawidłowej postawy.
    • Wszyscy pierwszoklasiści wzięli udział w przesiewowym badaniu słuchu.

    W zakresie
    POPULARYZACJI EDUKACJI MATEMATYCZNEJ I PRZYRODNICZEJ 

    zostały zrealizowane następujące zadania:

    • W grudniu pracownie klas I – III zamieniły się w szkolne laboratoria. Uczniowie pod kierunkiem wychowawczyń przeprowadzali doświadczenia i eksperymenty z obszarów nauk przyrodniczych oraz technicznych, takich jak: elektryczność, magnetyzm, woda, ogień, powietrze, dźwięki, tkaniny.
    • Uczniowie klas Ib, IIc, IIIa odwiedzili Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Dzieci uczestniczyły w warsztatach edukacyjnych pt. "Zabawy z tornado w butelce", na których dowiedziały się skąd biorą się tornada, trąby powietrzne, cyklony, wiry rzeczne. Uczniowie zwiedzili również interaktywną wystawę "Wokół koła". Po zwiedzeniu jej z przewodnikiem, mogli eksperymentować z prawami fizyki do woli, używając do tego wszystkich zmysłów. Wielu wrażeń dostarczyła dzieciom także wystawa "Z dziejów polskiej motoryzacji". 
    • Uczniowie wzięli udział w konkursie „Matematyczne łamigłówki”, zdobywając odznaki „Mistrza matematyki”.
    • W klasie Ib odbyły się zajęcia edukacyjne z fizykiem jądrowym  pod hasłem „Stawiamy hipotezy i je weryfikujemy”.
    • Uczniowie wszystkich klas uczestniczyli w zajęciach „Fizyka jest wszędzie” oraz „Tydzień biologii”, podczas których, przy pomocy gimnazjalistów, oglądali i przeprowadzali różne doświadczenia.
    • Klasa IIIb była z wizytą w lecznicy zwierząt.
    • Klasa IIa była na wycieczce w Muzeum Pszczelarstwa.
    • Klasy trzecie poznały region bieszczadzki na trzydniowej wycieczce w Bieszczady. 
    • Klasa Ia poznała region śląski na wycieczce na Śląsk.
    • Uczniowie wzięli również udział w lekcjach on-line o Antarktydzie.

    UCZNIOWIE I NAUCZYCIELE WYKONALI TAKŻE INNE WAŻNE
    ZADANIA, a wśród nich.:

    • W klasach: Ib i IIa prowadzone były blogi klasowe.
    • Klasa IIa kontynuowała realizację Międzynarodowego Projekt eTwinning Quality Label.
    • Klasy Ib i IIa wzięły udział w akcji "Międzynarodowy Dzień Kropki".
    • Wszystkie klasy I – III wzięły udział w akcji Szlachetna Paczka.
    • Wspólnie bawiliśmy się na zabawie karnawałowej z wodzirejem.
    • Świętowaliśmy Dzień Patrona poprzez cykl zajęć „Komnaty księdza Jana”.
    • W klasie Ia odbyły się zajęcia otwarte dla mam z okazji ich święta.
    • W klasie Ib i IIb odbyła się uroczystość z okazji Dnia Mamy i Taty.
    • Uczniowie uczestniczyli w zajęciach teatralnych w ramach w innowacji pedagogicznej "Drama po angielsku".

    NAJWAŻNIEJSZE  OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:

    • II m. w Powiatowym Konkursie Plastycznym „Mamo, tato nie pal, proszę” – Milena Gradoś kl. IIc.
    • II m. w VI edycji Wojewódzkiego Konkursu: "Na ratunek Ziemi” pod hasłem „Ekologia i płazy” - Magdalena Musiejowska kl. Ib.

    Dominik Kuras kl. IIIb:

    • I m. w Gminnym Konkursie Recytatorskim,
    •  I m. w eliminacjach powiatowych 61 Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego,
    • I m. w XVI Dekanalnym Konkursie Recytatorskim Poezji Religijnej,
    • I m. w  Archidiecezjalnym Konkursie Recytatorskim Poezji Religijnej w Libiążu.
    • Wyróżnienie  na VII Festiwalu Teatrów w Języku Angielskim „The Stage Is Yours”  dla zespołu "Drama" kl. I - III za spektakl "Pinocchio" oraz nagroda w kategorii "Najlepszy aktor" dla  Aleksandra Kasprzyka kl. IIIb.
    • Krajowa Odznaka Jakości za projekt "Mysteries at the castle" w ramach eTwinnig Quality Label (kl. IIa).

    Więcej i dokładniej o wspomnianych powyżej wydarzeniach można przeczytać na naszej stronie internetowej: www.spklaj.edu.pl.

    Zespół Nauczycieli Klas I- III
    ZSO- Szkoła Podstawowa w Kłaju

     

Galeria