RSS

Aktualności

  • Thursday, 11 February 2021r. Oświata

    Z darami natury świat nie jest ponury

    Klasa IIb ze Szkoły Podstawowej w Kłaju zakończyła realizację, zainspirowanej jesienią, pierwszej części Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego – Z darami natury świat nie jest ponury.

    W celu realizacji zadań, dzięki sprzyjającej, słonecznej, pięknej pogodzie, opuściliśmy mury szkolne, naszą salę lekcyjną i wybraliśmy się do lasu na lekcję „w plenerze”. Podczas wyprawy do lasu zamieniliśmy się w prawdziwych odkrywców, poszukiwaczy, twórców i konstruktorów.

    • Uczniowie tworzyli „przyrodnicze obrazki” – obrazy stworzone z materiałów przyrodniczych – m.in. z mchu, kory, liści, szyszek, kasztanów, orzechów, patyków. Dzięki kreatywności i zaangażowaniu dzieci powstały piękne i pomysłowe prace m.in. serce, sowa, jeże, drzewa, fryzury, mozaiki.
    • W ramach zmagań - „Pan Patyk” uczniowie konstruowali z gałęzi pajęczyny, na których snuła się nić pajęcza z włóczki. Na koniec na pajęczynach zadomowiły się pająki wykonane ze skorupek z orzecha oraz drucików kreatywnych. Patyki zbieraliśmy również do wykonania patykowych sów oraz fryzur.
    • Świetną zabawą okazało się również tworzenie – „Liter, napisów z natury” – drugoklasiści mozolnie i starannie ułożyli napis – Jesień.
    • Ogromne emocje, wielkie zaangażowanie wzbudziła zabawa – „Teatr z natury” – uczniowie podzieleni na pary, projektowali i tworzyli, wykorzystując skarby lasu, domki dla ludzików, smoków, sówek, stworzonych z jesiennych darów. Zadanie to było świetną okazją do ćwiczeń kreatywności i pomysłowości dzieci. Powstały misternie stworzone szałasy, domy piętrowe między pniami drzew, jaskinie w starych pniach, a nawet huśtawki z patyków. Stworzone mieszkanka stały się okazją do zabaw i odgrywania scenek.
    • Naszej wyprawie do lasu towarzyszyła radość i zabawa. Jedną z nich była wcześniej zaplanowany i przygotowany – Klasowy turniej – „Kółko i krzyżyk”. Do wykonania planszy dzieci wykorzystały pień ściętego drzewa, natomiast jako kości do gry wykorzystaliśmy namalowane wcześniej kamienie oraz dary natury = szyszki, żołędzie, kasztany, liście.
    • Puszcza Niepołomicka i jej piękno zaowocował „Workiem inspiracji” – świetną zabawą okazała się zabawa w jesiennych fotografów. Wyposażeni w plansze – serca i motyle – łapaliśmy najpiękniejsze, jesienne, leśne kadry.

    Wyprawa do lasu na pewno pozostanie uczniom na długo w pamięci, a powtórzenie materiału z przyrody w leśnej scenerii to ciekawa forma utrwalenia. Lekcja w terenie była bardzo ciekawa, a jeśli dodać do tego słoneczną, jesienną pogodę oraz możliwość wspólnego spędzenia czasu na nauce i zabawie to życzymy sobie więcej takich zajęć!
    Ponadto poszukiwaczom udało się znaleźć i donieść do szkoły wiele skarbów: piękne szyszki, barwne liście, żołędzie, kasztany, które posłużyły nam do realizacji zadań projektowych już na terenie szkoły.

    • „Worek inspiracji” okazał się bardzo inspirujący. Zebrane dary natury umożliwiły nam przygotowanie – Jesiennej ścieżki sensorycznej, którą wykorzystaliśmy do zabaw ruchowych na szkolnym placu zabaw. Ponadto z ziemniaków i wyciętych z nich pieczątek powstały piękne mozaiki.
    • Dzięki zgromadzonym liściom, korze, patykom powstały „Przyrodnicze obrazki” – las, motyle, sowy.
    • W naszej sali, z przyniesionych liści i darów natury powstał również Zielnik.
    • „Kasztanowy zawrót głowy” – to kolejna projektowa propozycja, która sprzyjała kreatywności i zabawie. Powstały piękne figurki – jesienni czarodzieje, kotki, pieski, ludziki, smoki, pająki, myszki, sowy.
    • Dzięki folii bąbelkowej – powstały „Bąbelkowe dzieła sztuki” – drzewa w jesiennych barwach.
    • Nasza klasa włączyła się również, w ramach zadania „Ekokultura” do zbiórki na rzecz pomocy zwierzętom w schronisku.
    • Założyliśmy również klasowy ogródek, dzięki któremu na wiosnę, mamy nadzieję, zakwitną piękne pelargonie, które ozdobią naszą szkołę.

    Celem projektu jest kształtowanie postaw proekologicznych, pobudzenie kreatywności dzieci oraz zapoznanie z ideą zero waste. Dodatkowo dzieci mają możliwość rozwijania świadomości ekologicznej, uczą się jak wykorzystać zasoby przyrody oraz mają okazję do obcowania z nią. Dzieci wykorzystywały różne techniki plastyczne oraz różnorodne materiały użytkowe, głównie naturalne (np. liście, kasztany, patyki, rośliny). Podczas wykonywania zadań projektowych dzieciom towarzyszyła świetna zabawy, podczas której na pewno wykazywały się pomysłowością oraz umiejętnością współpracy.

    Już nie możemy się doczekać realizacji kolejnych części projektu, tym razem zainspirowanych mroźną zimą i  kolorową, pachnącą wiosną.

    Anna Margielewska

Galeria