RSS

Aktualności

  • Thursday, 28 April 2022r. Oświata

    Uczniowie Szkoły Podstawowej w Kłaju „Czytają z klasą”

    W ramach projektu czytelniczego „Czytamy z klasą” uczniowie klasy 2b Szkoły Podstawowej w Kłaju meldują realizację II modułu pod hasłem „Naukowy zawrót głowy”. Praca nad zadaniami z tego modułu dostarczyła nam wielu wrażeń i mnóstwo radości.

    Część I - Praca z lekturą

    W module II jako lekturę wybraliśmy "Akademię Pana Kleksa". Wypełniliśmy lekturniki, gdzie uczniowie uzupełnili metryczki omawianej książki, narysowali postać głównego bohatera, zilustrowali swoje ulubione sceny z lektury, wykonali z papieru postać Pana Kleksa. Dodatkowo stworzyliśmy swoje własne karty z rysunkami kojarzącymi się z lekturą wraz z ich opisem.

    Nasza sala zamieniła się na czas omawiania lektury w Akademię Pana Kleksa, gdzie oprócz wykonanej przez uczniów planszy Akademii pojawiły się plakaty z charakterystyką naszego bohatera. Razem uzupełniliśmy je o treści jaki jest, co ma, co potrafi i jakie niezwykłe osobliwości posiada Pan Kleks. Pan Ambroży to niezwykle barwna postać, która każdego ucznia bardzo zafascynowała.

    Wspólnie stworzyliśmy lekturowe pudełko wraz z kukiełkami bohaterów lektury oraz uczniów Pana Kleksa. Wytężyliśmy wszystkie zmysły, a także umysł, aby zgromadzić w tzw. „pudełku z lekturą” rekwizyty, które kojarzą się z czytaną książką. Wśród niecodziennych zbiorów znalazły się m. in. kolorowe piegi profesora Kleksa, pompka powiększająca, zielony płyn przywracający pamięć, guzik oderwany od cudownej czapki bogdychanów, klucze do furtek różnych bajek, oko przypięte do balonu, motyle i łapka do ich łapania, litera A, symbolizująca imiona uczniów Akademii, globus, farbki do malowania potraw, senne lusterka, gwizdek, szpulki nici. Lekturowe pudełko skłoniło do ochoczych opowiadań o niesamowitych zdolnościach i osobliwościach profesora Ambrożego Kleksa, przygodach Adasia Niezgódki i jego kolegów z Akademii, a także historii szpaka Mateusza.

    Stworzyliśmy grupowo i indywidualnie komiksy przedstawiające niezwykłe losy szpaka Mateusza. Rysunkowy komiks był świetną inspiracją do opowiadania przez dzieci fascynujących losów ptasiego przyjaciela Pana Kleksa.

    Uczniowie klasy 2b na czas omawiania lektury stali się uczniami Akademii pana Kleksa. Nie mieli możliwości spotkania profesora, jednak otrzymali od niego listy ze wskazówkami dotyczącymi pracy w jego szkole. Kilka kolejnych dni upłynęło nam na niezwykłych lekcjach, podobnych jak w Akademii, była więc:

    • lekcja Kleksografii, która okazała się niebywale twórcza, kreatywna i kolorowa. Wszyscy świetnie się bawili, z radością odkrywając symetrycznie odbite kształty na skrzydłach motyli. Następnie uczniowie rozdmuchiwali kleksy z farby, tworząc własnego stworka, któremu nadawali imię i opisywali go. Na otrzymanych kartach każdego kleksa zmieniali w coś innego.
    • lekcja Geografii, wywołała wiele emocji dzięki globusom interaktywnym i pracy grupowej. Zadaniem każdej grupy było uzupełnić karty z informacjami o danym kraju. Uczniowie wyszukiwali m.in. na jakim kontynencie jest dany kraj, nazwę jego stolicy, nazwę waluty, języka urzędowego, kulinarny przysmak.
    • lekcja zwana Rupieciarnia, czyli naprawa starych sprzętów, to była prawdziwa zabawa. Ze zgromadzonych materiałów uczniowie tworzyli konstrukcje przypominające wyglądem Akademię.
    • lekcja Przędzenia liter okazała się lekcją cierpliwości i dokładności, ale dzięki temu powstały piękne napisy podpisujące Akademię Pana Kleksa.
    • niezwykle atrakcyjne okazały się chwile spędzone podczas lekcji w kuchni Pana Kleksa, gdzie powstały przygotowane przez uczniów Kleksowe kanapki oraz ulubiony przysmak Pana Abrożego - owocowe motyle.

     

     

     

     

     

    Na naszych niecodziennych lekcjach nie było ocen, lecz w nagrodę uczniowie otrzymywali piegi, które z dumą nosili. To były niezapomniane chwile, cieszymy się, że choć przez chwilę, mogliśmy uczyć się w tej niezwykłej akademii i przenieść się w magiczny świat Ambrożego Kleksa. Na koniec uczniowie otrzymali dyplomy ukończenia Akademii.  Śmiechu, nauki, współpracy i zabawy było co niemiara!

    Część II - Naukowy zawrót głowy

    Tegoroczna edycja projektu polega na skorelowaniu czytania określonej lektury ze zgłębianiem wiedzy na temat cech i kompetencji zawodowych bohaterów w niej występujących. Projektowe zajęcia pozwoliły na rozmowę: Co to jest praca? Po co ludzie chodzą do pracy? Z czym kojarzy się praca?

    Dzieci utworzyły swoje rodzinne, genealogiczne drzewa zawodów. Prawdziwe dzieła sztuki pozwoliły, aby dzieci poznały zawody swoich bliskich i stworzyły rodzinne drzewo zawodowe, które teraz będzie dla nich niezwykłą pamiątką.

    Moduł Naukowy zawrót głowy skłonił nas do organizacji Dnia doświadczeń, nasza sala zamieniła się w prawdziwe laboratorium. Dzięki filmom edukacyjnym i prezentacjom poznaliśmy sławnych naukowców i wynalazców, w tym Alberta Einsteina, którego narysowana przez dzieci postać udekorowała salę doświadczeń. W tym dniu każdy uczeń zamienił się w badacza, naukowca i prezentował przygotowany przez siebie eksperyment. Nasi klasowi naukowcy ubrani byli w własnoręcznie stworzone specjalne koszulki. Wśród prezentowanych eksperymentów i doświadczeń pojawiły się m.in. wulkany, lawa lampa, badanie własności magnesów, wody, gęstości cieczy, badanie jak działa mydło, samopompujący się balon, nurek Kartezjusza, tworzenie barwnych tęczy, symulator kryształków, wędrująca woda czy właściwości ognia. Niezwykle emocjonująca okazała się również praca z mikroskopem. Wiadomo, że jak mikroskop jest, to jest też co oglądać. Dla małych zoologów znalazły się skrzydła muchy, nogi pająka czy pancerze biedronki, albo wyhodowane z wody ze stawu pierwotniaki, które się ruszają, a gołym okiem nie widać, dla botaników — liście, łodygi i igły wszystkiego, co znaleźć można na dworze. Dla wszystkich — wszystko inne, czyli preparaty kurzu z podłogi, krwi człowieka, żaby, włos psa, pleśń i wiele, wiele innych. Tworzyliśmy również ciecz nienewtonowską, która sprawiła dzieciom wiele frajdy.

    Na zakończenie powstały również grupowe i indywidualne plakaty z cechami naukowca, jaki jest i co robi. Wspólnie zastanawialiśmy się również co sprawia, że stajemy się naukowcami. Razem ustaliliśmy również drabinę sukcesu w zawodzie naukowca, co pomaga mu w drodze na szczyt swoich możliwości.

    Wielorakie formy twórczego działania udowodniły, że czytanie i omawianie lektur szkolnych jest ciekawe i przyjemne. Z niecierpliwością czekamy na nowe wyzwania w module III, gdzie spotkamy się z Detektywem Pozytywką.

    Anna Margielewska

Galeria