Rok szkolny 2020/2021 upłynął pod znakiem pandemii. Uczniowie, mimo że pracowali w systemie stacjonarno – zdalnym, uczestniczyli w wielu przedsięwzięciach.
Jak co roku klasy I - III uczestniczyły w projekcie Uniwersytet Dzieci. Realizowane zajęcia oparte są na metodzie pytań i doświadczeń. W ciekawy i dostępny sposób przybliżają dzieciom trudne zagadnienia z dziedziny fizyki, chemii, przyrody i matematyki. W tym roku klasa I realizowała projekt „Przyroda z klasą. Czy wiesz, jak żyje jeż?”, klasa II - „Mali inżynierowie. Co sprawia, że pomysł działa?”, a klasa III - „Matematyka – kto w pracy liczy, mierzy i waży?
Klasa I podczas zajęć poznawała prawa panujące w naturze oraz przekonywała się, jaki wpływ ma na nią człowiek. Prowadziła proste obserwacje przyrodnicze, wykonywała doświadczenia i samodzielnie wyciągała wnioski. Poznając wiele gatunków roślin i zwierząt, przekonała się, dlaczego warto szanować przyrodę.
Uczniowie klasy II konstruowali różne modele: statku, wieżowca czy samochodu przyszłości. Rozbudzali przy tym wyobraźnię przestrzenną i rozwijali swoje zdolności manualne. Ponadto wymyślali, jak udoskonalić środki transportu, trenując przy tym współpracę, kreatywność i tworzenie innowacyjnych rozwiązań.
W czasie trwania projektu uczniowie klasy III sprawdzali, jak z matematyki korzystają przedstawiciele różnych zawodów: kucharze, krawcy czy muzycy. Trenowali projektowanie, wyobraźnię przestrzenną czy odmierzanie składników. Zobaczyli również jak wygląda praca w różnych profesjach, co pozwoli im zwiększyć świadomość, w jakich dziedzinach chcieliby się rozwijać.
Uniwersytet Dzieci umożliwił uczniom udział w wykładzie online pt. „W jakim języku mówią zwierzęta?” prowadzonym przez dr Magdalenę Jarzębowską. Uczniowie dowiedzieli się z niego, w jaki sposób zwierzęta okazują złość, radość, strach, jak poprzez swoją pozę, kolor, odgłosy, a nawet zapach przekazują innym różne informacje. Podczas wykładu dzieci świetnie się bawiły, uczestnicząc w zabawach proponowanych przez prowadzącą. Potem uczniowie zadawali ekspertce pytania, na które wyczerpująco odpowiadała. Dzieci z niecierpliwością czekają na kolejne tego typu wydarzenie.
W ciągu roku szkolnego realizowane były dwie innowacje pedagogiczne, które objęły uczniów klas I –III. Pierwsza z nich to ogólnopolski projekt edukacyjny „Czytam z klasą – lekturki spod chmurki”, wspierający rozwój czytelnictwa wśród dzieci. Postacią przewodnią po projekcie jest mała chmurka Tosia, która ukazuje dzieciom nurtujące ją problemy związane z zanieczyszczeniem środowiska oraz zachęca uczniów do rozwiązywania bardzo ważnych problemów natury ekologicznej. Wszystko jest spójne z czytaną lekturą.
Druga to „Matematyka w działaniu”, w ramach której zrealizowane zostały następujące zagadnienia:
1.Kodowanie.
2.Matematyczne podchody.
3.Konstruowanie gier matematycznych.
4.Matematyka z Lego.
5.Gry edukacyjne i planszowe.
6.Matematyczne stacje badawcze.
7.Matematyka w obserwacjach pogody.
8.Matematyka w terenie.
Uczniowie klas I – III brali udział w wielu konkursach, m.in.:
1.Konkurs plastyczny w ramach kampanii społecznej „No promil, No problem”.
2.Konkurs plastyczny „Zrównoważony transport”.
3. Konkurs „Bezpiecznie do szkoły rowerem, pieszo, na hulajnodze, deskorolce, rolkach”.
4.Szkolne konkursy czytelnicze.
5.Gminny Konkurs Recytatorski .
6.Międzynarodowy Konkurs Matematyczny Kangur.
7.Świetlik – Ogólnopolski Konkurs Nauk Przyrodniczych.
8. Konkurs plastyczny Ziemia - Planeta Marzeń.
9.Konkurs Plastyczny Kartka Wielkanocna – Uniwersytet Dzieci.
Uczniowie uczestniczyli także w akcji Dzień Bezpiecznego Internetu, która miała na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania Internetu. W naszej szkole najmłodsi uczniowie objęci zostali zajęciami edukacyjnymi poruszającymi tematykę bezpieczeństwa w sieci. Efektem ich pracy były stworzone przez nich zasady i plakaty dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.
Przez cały rok szkolny uczniowie rywalizowali o Puchar Super Klasy, realizując szereg działań i akcji inicjowanych przez samorząd uczniowski. Były to m.in.:
1. Udział w obchodach poświęconych prawom dziecka (ubranie na niebiesko).
2. Śpiewanie hymnu.
3. Udział w Dniu Uśmiechu.
4. Udział w konkursie Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek i Legend.
5. Udział w akcji Dzień Spódnicy.
6. Akcje charytatywne (Góra Grosza, zbiórka zakrętek, Ramię w ramię z Teosiem).
7. Dzień Pisma Ręcznego.
8. Wykonanie kartek świątecznych dla samotnych mieszkańców Targowiska.
9. Wykonanie zakładek do książek.
10. Portret patrona szkoły.
11. Zdrowy posiłek.
Uczniowie klas II i III mieli możliwość nabycia umiejętności pływania w ramach projektu „Umiem pływać”. Zajęcia realizowane były na pływalni w Bochni i zakończyły się zdobyciem kart pływackich przez najlepszych uczestników.
Pomimo wielu trudności związanych ze zmianą organizacji pracy szkoły, uczniowie nabyli nowe umiejętności, pogłębili swoją wiedzę, odnieśli sukcesy w wielu konkursach szkolnych i pozaszkolnych. Swoją przedsiębiorczość sprawdzili, biorąc udział w akcjach i projektach.
Beata Biernat, Katarzyna Pilch, Barbara Bartoś