RSS

Aktualności

  • Sunday, 2 March 2025r. Oświata

    Sprawozdanie z realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025 Priorytet 3 w Przedszkolu Publicznym w Szarowie.

    Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej im. Świętej Jadwigi Królowej w Szarowie wziął udział w realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 uchwalonego przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.

    Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.

    W ramach programu Oddział Przedszkolny otrzymał dofinansowanie z budżetu państwa na zakup książek oraz realizację działań promujących czytelnictwo.

    Całkowity koszt realizacji zadań, czyli wsparcie z budżetu państwa oraz wkład własny organu prowadzącego wyniósł  3125,00 zł, w tym:

    • zakup książek – 2500 zł;
    • realizację działań promujących czytelnictwo – 625,00 zł.

    Zrealizowano współpracę Oddziału Przedszkolnego z biblioteką szkolną:

    • Spotkanie z panią bibliotekarką, słuchanie czytanych utworów, oglądanie książek, rozmowa na temat pracy bibliotekarza oraz funkcjonowania biblioteki. Poznanie codziennej pracy bibliotekarza oraz pomieszczeń bibliotecznych.
    • Zapoznanie dzieci z systemem układania książek, sposobami wypożyczania książek. Zajęcia na temat odpowiedniego zachowania w bibliotece i czytelni.

    Dzięki wsparciu finansowemu zakupiono łącznie 153 nowości wydawnicze z przeznaczeniem dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat Oddziału Przedszkolnego.

    Zrealizowano w ramach programu następujące działania promujące czytelnictwo:

    • spotkanie autorskie z pisarką książek dla dzieci Ewą Stadtmüller, autorką wierszy, opowiadań, bajek, baśni, legend, a nawet scenariuszy teatralnych i wielu poczytnych książeczek dla dzieci. Pisarka prezentowała dzieciom fragmenty swojej twórczości, wykorzystując różnorodne, powiązane tematycznie maskotki oraz pacynki, uatrakcyjniając w ten sposób wydarzenie. Przywoływała i cytowała znane dzieciom sztandarowe utwory znanych autorów tj. Jana Brzechwy, czy Juliana Tuwima, Kornela Makuszyńskiego. Ciekawym punktem spotkania był quiz, w którym dzieci dopowiadały rymujące się słowa, przez co uzmysłowiła przedszkolakom, na czym polega tworzenie wierszy.
    • Dzień Pluszowego Misia – wykorzystanie tematyki zakupionych książek.
    • Dzień Głośnego Czytania

    Zrealizowano zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek:

    • udział w projekcie czytelniczym „Mały miś w świecie wielkiej literatury”; W ramach tego projektu  dzieci  poprzez zabawę i różne inne formy aktywności, m.in. śpiew, taniec, działalność plastyczną, rozwijały swoje zainteresowania książką i czytelnictwem. Realizacja modułów, w których rolę przewodnika po świecie literatury pełni Mały Miś, sprawiła naszym milusińskim wiele radości. Projekt o małym Misiu to niezwykłe wydarzenie w życiu grupy, sprawił dzieciom wiele radości, rozwijał wyobraźnię, zdolności i zainteresowania, a przede wszystkim kształtował postawę małego czytelnika.
    • udział w kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”;
    • Projekt „Książka” okazał się bardzo udanym przedsięwzięciem, które przyczyniło się do zwiększenia zainteresowania książkami u przedszkolaków
    • Targ wymiany książek - dzieci oraz rodzice wymieniali się książkami, co umożliwiło wzajemne dzielenie się literaturą i poszerzanie domowych zbiorów bibliotecznych.
    • „Rodzinne czytanie”, głośne czytanie rodziców dzieciom w przedszkolu;

    Rodzice odwiedzali przedszkole i czytali dzieciom bajki co wzbogaciło program czytelniczy oraz pogłębiło współpracę nauczyciel - rodzic.

    Efekty i wnioski:

    • wzrost zainteresowania literaturą dziecięcą;
    • uczestniczenie dzieci w ciekawych zajęciach edukacyjnych;
    • wzbogacenie księgozbioru o aktualne nowości wydawnicze;
    • włączenie rodziców w realizację programu poprzez udział w akcjach,
    • wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci;
    • współdziałanie z biblioteką szkolną.

    Magdalena Oberwan

Galeria