RSS

Aktualności

  • Wednesday, 20 November 2019r. Oświata

    Spotkanie projektowe ERASMUS+ w Szarowie

     

    Od września 2019 roku Szkoła Podstawowa w Szarowie bierze udział w międzynarodowym projekcie Erasmus+ "The joy of exploring cultural heritage with new educational mrthods" („Radość odkrywania dziedzictwa kulturowego z nowoczesnymi metodami pracy w szkole”). Projekt ma na celu podniesienie kompetencji społecznych, międzykulturowych, językowych, informatycznych u uczniów, a także propagowanie innowacyjnych metod wśród nauczycieli. Koordynatorem projektu jest Szkoła z Szarowa, partnerami są szkoły z Grecji (Dimotiko Sxolio Hortiati – Hortiatis), Hiszpanii (  Colegio Luisa de Marillac - El Puerto de Santa Maria), Litwy (Vilniaus "Zaros" gimnazija- Vilnius ), Rumunii (Scoala Gimnaziala Mihai Eminescu – Nasaud) oraz Turcji (Mehmetcik Ilkokulu – Uşak). Inicjatorem i koordynatorem działań projektowych wszystkich szkół jest p. Edyta Imos, zaś koordynatorami merytorycznymi p. Sabina Zaporowska i p. Aleksandra Gruszecka.

    W dniach 03.11 – 08.11.2019 nasza Szkoła była gospodarzem  pierwszego międzynarodowego spotkania projektowego programu Erasmus+. W ramach Krótkoterminowej wymiany grup uczniów przybyło do nas 19 uczniów z Grecji, Hiszpanii, Litwy, Rumunii i Turcji. W Krótkim programie szkoleniowym dla pracowników uczestniczyło 20 nauczycieli z tych samych krajów. Z naszej strony zaangażowanych było 20 uczniów z klas V-VII oraz 8 nauczycieli. Przez pięć dni uczestnicy wymiany wzięli udział w wielu różnorodnych działaniach prowadzonych zarówno w szkole jak i poza nią. Ceremonia otwarcia odbyła się w na hali gimnastycznej z udziałem przedstawicieli lokalnych władz, społeczności szkolnej oraz uczniów i nauczycieli z partnerskich szkół. Przygotowany program artystyczny był imponujący, a występujący artyści bardzo profesjonalni. Aktywności kolejnych dni wyrażały się działaniami zarówno w sferze dydaktyki (nowoczesne metody pracy z uczniem, technologia informacyjno – komunikacyjna, języki obce), jak i w zakresie wybranych kompetencji kluczowych (wzmocnienie kompetencji społecznych i obywatelskich a w szczególności wyrabianie postawy szacunku dla swojego kraju oraz europejskiego dziedzictwa kulturowego, przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie wielokulturowym). Uczestnicy mobilności wzięli udział w kilku, przygotowanych na tę okazję warsztatach. Pierwsze warsztaty dla uczniów pt.: ”Poznajmy się” przeprowadziła p. Monika Nęcka (wykładowczyni przedmiotów  edukacji artystycznej na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego). Kolejne szkolenie dla uczniów dotyczyło nowoczesnych metod nauczania posiłkujących się treściami i narzędziami cyfrowymi - Mapy myśli. Poprowadziły je nauczycielki z naszej szkoły p. Dorota  Chudecka i Sabina Zaporowska. Uczniowie, podzieleni na 6  międzynarodowych zespołów (każdy zespół pracował nad innym państwem projektowym a liderem był uczeń danego państwa) tworzyli papierową mapę myśli, którą następnie przenosili  na Coggle, czyli do aplikacji internetowej służącej do mapowania myśli. Powstała w ten sposób jedna internetowa mapa myśli dotycząca dziedzictwa kulturowego państw. Dla goszczących w naszej szkole nauczycieli przygotowano również interesujące szkolenia. Rozpoczęły się one od warsztatów pt.: „Dziedzictwo kulturowe w nauczaniu szkolnym”, które poprowadziła p. Monika Nęcka. Celem szkolenia było przybliżenie zagadnień teoretycznych i praktycznych związanych z dziedzictwem kulturowym materialnym i niematerialnym oraz sposobów wykorzystania lokalnych zabytków i zasobów dziedzictwa w nauczaniu szkolnym. Podczas kolejnych warsztatów dorośli uczestnicy poznawali metodę WebQuest, która uczy przemyślanego i konstruktywnego korzystania z zasobów Internetu oraz  pokazuje, że wirtualna sieć może być narzędziem pracy. Szkolenie pt.: „WebQuest w projektach Erasmus+” : poznanie metody WebQuest na potrzeby projektu międzynarodowego poprowadziły p. Aleksandra Gruszecka i Edyta Imos. Nasi goście projektowi mogli nieco wytchnąć od wysiłku umysłowego biorąc udział w warsztatach plastycznych techniką decoupage, które zorganizowała p. Agnieszka Wróbel ze Stowarzyszenia „Świat przyjaciół”. Spotkania projektowe to nie tylko nauka ale także poznawanie pięknych miejsc goszczącego. kraju.  Uczestnicy mobilności odkrywali uroki  Kopalni Soli i Tężni solankowej w Wieliczce Odbyli także pasjonująca wędrówkę po Krakowie w ramach przygotowanej dla nich gry miejskiej. Wzięli też udział w  spotkaniu z lokalnymi władzami w Kłaju, które zakończyło się wspaniałym spektaklem „Pan Twardowski” w wykonaniu uczniów ze Szkoły Podstawowej w Kłaju pod czujnym okiem p. Iwony Nowak. Ciekawym elementem spotkania projektowego było zaproszenie goszczących uczniów do polskich domów. Wspólnie spędzany czas sprzyjał integracji i kształceniu kompetencji językowych. Wielką niespodzianką dla gości było przyjęcie zgotowane przez naszych rodziców, podczas którego odbywała się degustacja polskich smakołyków. Spotkanie swoim występem uświetnili: Maja Talaga z klasy VII, zespół p. Bogdana i Marzeny Czyż a dyskotekę poprowadził p. Marcin Gruszecki. Bardzo wzruszająca okazała się ceremonia zakończenia, która była zwieńczeniem realizacji działań projektowych minionych dni. Każdy z uczestników otrzymał certyfikat oraz upominki od koordynatorów szkół partnerskich. Nasz udział w organizacji  mobilności był wspaniałym doświadczeniem. Spotkanie odbyło się w bardzo twórczej i przyjaznej atmosferze. Zabawy integracyjne umożliwiły bliższe poznanie się wszystkich uczestników projektu. Szkolenia dały możliwość poznania nowoczesnych metod nauczania i wykorzystywania narzędzi cyfrowych. Nauka o dziedzictwie stała się inspirującym doświadczeniem zbiorowym. Wizyta dała wszystkim uczestnikom okazję do wymiany doświadczeń, poznania kultury i gościnności nas jako gospodarzy, wspólnego podejmowania działań, doskonalenia umiejętności językowych. Teraz przed nami realizacja  zadań projektowych w poszczególnych szkołach. Z entuzjazmem czekamy na kolejne spotkanie projektowe, które odbędzie się w Turcji, w marcu, a rolę gospodarza będzie pełnić szkoła podstawowa Mehmetcik Ilkokulu w Uşak.

    Zespół projektowy: Edyta Imos, Sabina Zaporowska, Aleksandra Gruszecka.

     

Galeria