RSS

Aktualności

  • Monday, 2 October 2017r. Oświata

    Reforma Oświaty w Gminie Kłaj

    PROJEKTOWANE ZMIANY W STRUKTURZE I SIECI SZKÓŁ- 

    Z dniem 1 września 2017 r. nastąpi dostosowanie struktury i sieci szkół, dla których gmina Kłaj jest organem prowadzącym do przepisów ustaw: Prawo oświatowe i Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe.

    Doniesienia medialne dotyczące reformy, poza oczywistymi jej efektami w postaci powrotu do ośmioletniej szkoły podstawowej i czteroletniego liceum ogólnokształcącego oraz likwidacji gimnazjum, przedstawiają na ogół  te aspekty działań resortu edukacji, które rozgrywają się w skali makro i nie do końca są jeszcze ustalone i doprecyzowane, a tym samym budzą lęk lub co najmniej niepokój nauczycieli, uczniów i ich rodziców, którzy-czy tego chcą czy nie-staną się podmiotami tych zmian.

    Jaki będzie zakres tych zmian w skali mikro? W jakim stopniu reforma zmieni oświatę w naszej gminie? Co nas czeka od września tego roku?

    Mówiąc najprościej: reformowanie szkół będzie raczej ewolucją-dostosowaniem niż rewolucją, rozumianą jako ustalenie od podstaw nowego porządku rzeczy.

    Po pierwsze: na rok szkolny 2017/2018 nie będzie prowadzony już nabór do klasy I gimnazjum. Klasy te zostaną zlikwidowane w każdej szkole z dniem 31 sierpnia 2017 r., a w tych samych datach dwóch kolejnych lat działalność zakończą klasy II i III i tym samym nauczanie na etapie gimnazjalnym przejdzie do historii.

    Po drugie: z dniem 31 sierpnia 2017 r. przestaną również funkcjonować zespoły szkół ogólnokształcących w Brzeziu, Kłaju, Szarowie i Targowisku, składające się z sześcioletniej szkoły podstawowej i gimnazjum. Zespoły, podobnie jak sześcioletnia szkoła podstawowa w Grodkowicach zostaną przekształcone w ośmioletnie szkoły podstawowe. Uczniowie klas szóstych dotychczasowych szkół podstawowych nie otrzymają w tym roku szkolnym świadectwa ukończenia szkoły, tylko będą promowani do klasy siódmej ośmioletniej szkoły podstawowej. W  roku szkolnym 2017/2018 szkoły podstawowe będą funkcjonować w strukturze klas 1-7, a pełną strukturę osiągną w roku 2018/2019.

    Po trzecie:  w roku szkolnym 2017/2018 klasy II i III dotychczasowego gimnazjum (a w kolejnym roku tylko klasy III)  funkcjonować będą w strukturze ośmioletniej szkoły podstawowej, choć obecni uczniowie gimnazjów prze kolejne dwa lata nadal będą otrzymywać promocję do kolejnej klasy, a zatem kończyć będą gimnazjum na dotychczasowych warunkach. Z końcem roku szkolnego 2018/2019 szkołę opuszczą ostatni uczniowie, którzy otrzymają świadectwo ukończenia gimnazjum, a tym samym od 1 września 2019 r. w gminnej sieci szkolnej funkcjonować będą tylko szkoły podstawowe o 8 letnim cyklu kształcenia (Brzezie, Kłaj, Grodkowice, Szarów, Targowisko).

    Sieć szkolna w gminie nie ulegnie zatem zasadniczej zmianie a wszystkie dotychczasowe obiekty szkolne będą nadal spełniały funkcje edukacyjne, tylko w trochę innym charakterze.

    Co z obwodami nowych szkół podstawowych?

    Tutaj zmiany są bardzo niewielkie. Stosując przede wszystkim kryterium bezpiecznej drogi uczniów do szkoły i uwzględniając społeczny punkt widzenia, za najbardziej korzystne uznane zostało rozwiązanie, w którym obwody obecnych sześcioletnich szkół podstawowych stają się obwodami szkół ośmioletnich, a miejscowości należące do innego obwodu gimnazjum i sześcioletniej szkoły podstawowej  wrócą do właściwych obwodów ośmioletnich szkół podstawowych.

    Tym samym ośmioletnim szkołom podstawowym ustalone zostaną następujące obwody szkolne:

    1) Szkoła Podstawowa w Brzeziu - granice administracyjne miejscowości  Brzezie i Gruszki;

    2) Szkoła Podstawowa w Grodkowicach - granice administracyjne miejscowości Grodkowice,
        Łysokanie i Łężkowice;

    3) Szkoła Podstawowa w Kłaju - granice administracyjne miejscowości Kłaj i północną część miejscowości Targowisko, graniczącą z miejscowością Kłaj wzdłuż ul. Wiejskiej;

    4) Szkoła Podstawowa w Szarowie - granice administracyjne miejscowości  Szarów i Dąbrowa;

    5) Szkoła Podstawowa w Targowisku - granice administracyjne miejscowości Targowisko, z wyłączeniem północnej części graniczącej z miejscowością Kłaj wzdłuż ul. Wiejskiej.

    Ustalone obwody nie będą dotyczyć uczniów kontynuujących nauczanie gimnazjalne w strukturze szkół podstawowych. Warto zaznaczyć, że obwody będą  nadal traktowane jako narzędzie do kontrolowania i egzekwowania obowiązku szkolnego - zgodnie z wolą rodziców uczeń może być zapisany do każdej szkoły, jeżeli uzyska zgodę dyrektora.

    Struktura wiekowa uczniów i liczebność szkół

    Podjęte i opisane powyżej działania spowodują, ze zmieni się nie tylko struktura szkolna, ale także wiek uczniów uczęszczających do szkół. Tendencję tych zmian latach 2016/2017 - 2019/2020 pokazuje poniższa tabela.

    Rok szkolny®

    2016/2017

    2017/2018

    2018/2019

    2019/2020

    Typ szkoły¯

    Szkoły podstawowe

    I-VI

    I-VII

    I-VIII

    I-VIII

    Wiek uczniów

    7-12

    7-13

    7-14

    7-14

    Gimnazjam

    I-III

    II-III

    III

    -

    Wiek uczniów

    13-15

    14-15

    15

     


    Ogólna choćby analiza danych pokazuje, że po upływie dwóch lat nowe struktury szkolne, czyli ośmioletnie szkoły podstawowe, obejmować będą swoją działalnością dzieci w wielu od 7 do 14 lat. Młodzież w wieku 15 lat, która do tej pory uczęszczała do gimnazjum, będzie miała natomiast możliwość skorzystania z oferty szkół ogólnokształcących (licea) lub zawodowych (technika, szkoły branżowe I stopnia) poza obszarem gminy. Przełomowy rok 2019, w którym dotychczasowe szkoły opuszczą dwa roczniki uczniów, czyli pierwsi absolwenci ośmioletniej szkoły podstawowej i ostatni absolwenci gimnazjum nie będzie okresem ograniczonego lub utrudnionego dostępu uczniów do kolejnego etapu edukacji. Pierwsi absolwenci szkół podstawowych rekrutować się będą do szkół ponadpodstawowych: czteroletnich liceów, pięcioletnich techników lub szkół branżowych I stopnia, natomiast ostatni absolwenci gimnazjów nadal będą mieli do wyboru trzyletnie licea lub czteroletnie technika jako szkoły ponadgimnazjalne oraz szkoły branżowe I stopnia - zatem w tych samych klasach liceum lub technikum się nie spotkają.

    Zmiany w strukturze szkolnej to również zmiany w ilości uczniów objętych edukacją w szkołach prowadzonych przez gminę Kłaj. Szacunkowe zmiany  liczby uczniów w latach 2016/2017 - 2019/2020 (przy założeniu, że dzieci przedszkolne z OP i obwodowego przedszkola trafią do obwodowej szkoły podstawowej) pokazuje poniższa tabela.

    Rok szkolny®

    2016/2017

    2017/2018

    2018/2019

    2019/2020

    Typ szkoły¯

    Kłaj - w szkole podstawowej

    234

    276

    320

    319

    Kłąj - w gimnazjum

    115

    76

    27

    -

    Razem w Kłaju

    349

    352

    347

    319

    Szarów - w szkole podstawowej

    182

    201

    248

    269

    Szarów - w gimnazjum

    104

    73

    40

    -

    Razemw Szarowie

    286

    274

    288

    269

    Targowisko - w szkole podstawowej

    115

    137

    157

    153

    Targowisko - w gimnazjum

    48

    25

    10

    -

    Razem w Targowisku

    163

    162

    167

    153

    Brzezie - w szkole podstawowej

    60

    64

    70

    76

    Brzezie - w gimnazjum

    27

    18

    8

    -

    Razem w Brzeziu

    87

    82

    78

    76

    Szkoła Podstawowa w Grodkowicach

    84

    95

    109

    109

    Gmina -  w szkołach podstawowych

    675

    773

    904

    926

    Gmina -  w gimnazjach

    294

    192

    85

    -

    Gmina -  ogółem

    969

    965

    989

    926

    W latach 2017-2019 obserwuje się niewielkie zmiany w  ilości uczniów w szkołach, które do tej pory funkcjonowały w zespołach (klas VII i VIII zamiast dotychczasowych gimnazjalnych)-wahania związane są z liczebnością poszczególnych roczników. Ale już w pierwszym roku samodzielnego funkcjonowania szkół podstawowych obserwuje się znaczące zmniejszenie ilości uczniów, co związane jest z tym, że zamiast dotychczasowych 9 roczników (6 SP+3 G) pozostanie w szkole tylko 8 (SP).

    W dotychczasowej samodzielnej szkole podstawowej w Grodkowicach nastąpi za to wzrost liczby uczniów a spowodowane będzie to pojawieniem się dwóch dodatkowych roczników - klasy VI od września 2017 r. i klasy VIII od września 2018 r.

    Zmiany w ilości oddziałów i ilości godzin realizowanych w szkołach

    Zmiany ilości uczniów będą miały wpływ na ilość oddziałów, a tym samym ilość  godzin realizowanych w szkołach w latach 2017/2018 - 2019/2020 w zakresie podstawowej działalności dydaktyczno-wychowawczej jak i pozostałej działalności  statutowej szkół. Parametry te –jakościowo i ilościowo różnicujące szkoły - będą zależeć od dwóch czynników: zmian organizacyjnych wynikających z przekształceń strukturalnych oraz szkolnych planów nauczania-wynikających wprawdzie z ministerialnego planu ramowego, ale określanych indywidualnie dla każdej szkoły przy ustalaniu arkusza organizacji pracy.

    W pierwszych dwóch latach funkcjonowania reformy zmiany zarówno ilości oddziałów jak i realizowanych godzin nie ulegną zasadniczemu obniżeniu - różnice, które  mogą wystąpić w poszczególnych szkołach wynikać będą raczej z lokalnych uwarunkowań demograficznych. Zauważalne i odczuwane przede wszystkim przez nauczycieli zmniejszenie ilości godzin do dyspozycji szkoły nastąpi dopiero w roku  szkolnym 2019/2020, w którym - o czym pisano już powyżej - w gminnym systemie oświaty pozostanie tylko osiem roczników zamiast dotychczasowych dziewięciu. Mniejsza ilość oddziałów będzie generować mniejszą ilość godzin  na działalność dydaktyczno-wychowawczą, a mniejsza ilość uczniów spowoduje, że mniejsze będą potrzeby w zakresie pozostałej działalności statutowej szkół. To będzie musiało przynieść skutek w formie ograniczenia w zatrudnieniu nauczycieli. W nieznacznym stopniu natomiast zmieni się struktura nauczania (n. zintegrowane i przedmiotowe) oraz struktura zatrudnienia (ok. 1/3 zatrudnionych to nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej a 2/3 nauczyciele klas 4-8). 

    Kazimierz Sroka
    GZEAS Kłaj

Galeria