RSS

Aktualności

  • Thursday, 27 January 2022r. Oświata

    Podsumowujemy projekt „Europejskie inspiracje słowem, dźwiękiem i tańcem malowane-drama”

    Nadszedł czas na podsumowanie przedsięwzięcia „Europejskie inspiracje słowem, dźwiękiem i tańcem malowane - drama” w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Chociaż mobilność stanowiła kluczowy etap inicjatywy, na przedsięwzięcie złożyło się szereg innych działań, niezwykle istotnych dla osiągnięcia zakładanych rezultatów. Zachęcamy do zapoznania się z niniejszym artykułem, gdzie pokrótce przedstawimy etapy realizacji naszego projektu.

    Głównym celem przedsięwzięcia „Europejskie inspiracje słowem, dźwiękiem i tańcem malowane - drama” było podniesienie u grupy uczniów Szkoły Podstawowej w Kłaju kompetencji kluczowych w zakresie porozumiewania się w języku obcym (j. angielski), kompetencji cyfrowych (prezentacje w różnych programach, korzystanie z aplikacji, pozyskiwanie i opracowywanie informacji), kompetencji osobistych, społecznych i w zakresie uczenia się (realizacja wspólnych zadań) oraz kompetencji w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej (pogłębienie wiedzy na temat europejskich kultur oraz wyrażanie siebie środkami artystycznymi). Tematyka działań projektowych dotyczyła sztuk teatralnych i środków artystycznego wyrazu. Planowana mobilność uczniów była poprzedzona zajęciami przygotowawczymi. Przygotowanie zostało przeprowadzone w formie zajęć stacjonarnych, a także, z uwagi na pandemię, częściowo zdalnie. W ramach tych aktywności uczniowie uczestniczyli w kursie przygotowawczym o charakterze kulturowym, językowym i pedagogicznym. Celem działań przygotowawczych było zwiększenie gotowości uczestników do odbycia wyjazdu, w wymiarach: osobistym, językowym, kompetencji. Ważnym elementem przygotowania była także ewaluacja – mierzenie poziomu gotowości uczniów do udziału w mobilności oraz ich kompetencji, w tym po zakończonym przygotowaniu. Analiza materiałów ewaluacyjnych pozwoliła stwierdzić, że uczestnictwo w zajęciach przygotowawczych w istotny sposób przyczyniło się do zwiększenia poczucia gotowości grupy uczniów do wyjazdu. 

    Sytuacja pandemiczna COVID-19 utrudniła nasze działania projektowe i zakłóciła terminowy przebieg mobilności. Ze względu na obostrzenia termin wyjazdu zagranicznego ulegał przesunięciu. Przedłużenie przedsięwzięcia umożliwiło nam przeprowadzenie wszystkich działań projektowych w bezpieczniejszym terminie. 

    Mobilność uczniów poprzedziła wizyta przygotowawcza dwóch opiekunów w instytucji przyjmującej. Podczas spotkania dokonano ustaleń związanych z działaniami merytorycznymi i harmonogramem wizyty grupy uczniów, omówiono kwestie organizacyjne, a także doprecyzowano i podpisano warunki umowy. Wyjazd zagraniczny grupy uczniów do szkoły Istituto Comprensivo Statale „F. Querini” w Wenecji obył się w dniach 3-9 października 2021 roku. Po stronie szkoły partnerskiej w projekcie wzięła udział podobna grupa uczniów, zaangażowana do realizacji uzgodnionej tematyki szkoleń. Założenia projektu były realizowane podczas różnorodnych działań: zajęć integrujących uczestników, warsztatów oraz wycieczek edukacyjnych związanych z tematyką przedsięwzięcia. Działania projektowe był okazją do wyrażania przez uczniów własnej ekspresji twórczej: teatralnej, muzycznej i plastycznej. Podczas twórczych działań warsztatowych uczniowie w zespołach o międzynarodowym składzie przygotowali fabułę, scenografię, stroje i rekwizyty oraz oprawę muzyczną do wspólnego przedstawienia. Efektem finalnym był zaprezentowany na forum szkoły spektakl składający się z kilku scenek teatralnych wypracowanych podczas warsztatów. Przedstawienie miało formę montażu słowno-muzycznego ubarwionego tańcem. Oprawą tego wydarzenia była degustacja polsko-włoskich przysmaków. Wszystkie zajęcia realizowane byłby razem z włoskimi rówieśnikami, a językiem komunikacyjnym był język angielski. Wspólne zajęcia, śpiew i tańce bardzo zintegrowały międzynarodową grupę projektową. To był dla uczestników projektu niezwykły czas, który przyczynił się do poznania odmiennych kultur, doskonalenia umiejętności językowych, lecz przede wszystkim był wspaniałą lekcją dialogu międzykulturowego i tolerancji. Oprócz zajęć merytorycznych na uczniów czekały również inne atrakcje: wycieczki i zajęcia terenowe. W programie znalazło się zwiedzanie Padwy, Werony i Wenecji, a także rejs Vaporetto na wyspy Laguny Weneckiej. Wycieczki po pięknej Wenecji Euganejskiej były okazją do poznania bogactwa kulturowego tego regionu. Pobyt we Włoszech oznaczał również odkrycia kulinarne i dawał uczestnikom projektu niepowtarzalną okazję spróbowania włoskich specjałów. Na zakończenie mobilności dokonano podsumowania pobytu we Włoszech. Uczestnicy otrzymali zaświadczenia udziału w przedsięwzięciu w postaci certyfikatów. Po powrocie  z Włoch uczniowie rozwijali swoje umiejętności artystyczne podczas jednodniowych warsztatów sztuki aktorskiej w Krakowie. Pobyt w Wenecji był nie tylko okazją do nauki i pracy, ale stał się również przestrzenią do wymiany międzykulturowej. Realizacja przedsięwzięcia była dla wszystkich uczestników wspaniałą przygodą, niezapomnianym czasem nowych doświadczeń, doskonalenia różnych umiejętności i kompetencji. Udział w projekcie był dla uczniów szansą włączenia się w szerszą współpracę międzynarodową oraz możliwością rozwoju postaw niezbędnych do właściwego funkcjonowania w społeczeństwie. Przedsięwzięcie o zasięgu międzynarodowym  przyczyniło się także do promocji szkoły.

    Ostatnim, bardzo ważnym etapem projektu była ewaluacja końcowa, podsumowująca i oceniająca nie tylko rezultaty materialne oraz stopień osiągnięcia zakładanych celów, ale również jakość działań projektowych na każdym etapie. Zebrana przez nas dokumentacja pozwoliła określić efektywność i stopień realizacji celów we wszystkich aspektach. Mimo trudnego dla wszystkich okresu pandemii osiągnęliśmy przyjęte założenia i cele mobilności oraz w pełni zrealizowaliśmy program działań. Realizacja przedsięwzięcia w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów” była dla nas cennym źródłem nowej wiedzy i umiejętności zawodowych. Współpraca w międzynarodowym zespole dostarczyła uczestnikom z obydwu partnerskich szkół wielu pozytywnych wrażeń i nowych pomysłów na przyszłość. Zdobyte  doświadczenia w przygotowaniu i realizacji projektu mobilności z pewnością przełożą się na nowe inicjatywy wspomagające edukację w naszym środowisku.

    Realizacja przedsięwzięcia była wielkim wyzwaniem dla uczniów i ich rodziców, zespołu projektowego nauczycieli oraz dyrekcji szkoły. Dzięki wzajemnemu wsparciu, zaangażowaniu uczestników oraz współpracy każdej ze stron udało nam się zakończyć projekt z sukcesem. Dziękujemy wszystkim zaangażowanym osobom za pomoc, życzliwe rady i współpracę.

    Zespół projektowy:

    Monika Imos – koordynator
    Iwona Nowak
    Monika Moroniewicz

Galeria