RSS

Aktualności

  • Thursday, 20 June 2024r. Oświata

    Na wieżach zbudowany most przyjaźni z Szarowa do Zeven.

    Uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Świętej Jadwigi Królowej w Szarowie mieli wyjątkową okazję odwiedzić swoich rówieśników z niemieckiej szkoły IGS w Zeven. Wyjazd, który odbył się na początku czerwca, rozpoczął się radośnie w sobotni wieczór, gdy autokar wyruszył w trzynastogodzinną podróż do Rotenburga w Dolnej Saksonii. W tym bowiem miejscu, w gościnnym schronisku młodzieżowym, dzięki inicjatywie i wsparciu Polsko Niemieckiej Współpracy Młodzieży zaplanowano spotkanie uczniów z Polski i Niemiec realizujących projekt “Wieże - ich znaczenie dla społeczności”. 

    Pierwsza niedziela pobytu 2 czerwca, stała się dniem integracji, podczas którego uczniowie uczyli się swoich imion, tańczyli oraz wymieniali się prezentami. Od tej chwili, zarówno w schronisku, jak i podczas wyjazdów, wszyscy polscy uczestnicy cieszyli się towarzystwem niemieckich gospodarzy. Kolejne dni były wypełnione różnorodnymi aktywnościami, które zacieśniały więzi między młodymi uczestnikami z obu szkół.

    W poniedziałek uczniowie odwiedzili hodowlę krów mlecznych, gdzie mieli okazję zobaczyć na własne oczy, ale i poczuć w swoich nozdrzach, z jakimi wyzwaniami związana jest praca w rolnictwie. Był to także pierwszy dzień wspólnej podróży z uczniami ze szkoły niemieckiej i bardzo miłym jego akcentem okazała się wizyta nad jeziorem i wspólna zabaw na świeżym powietrzu.

    We wtorek uczestnicy wyruszyli do Bremerhaven, gdzie odbyli rejs po porcie oraz zwiedzili historyczny okręt podwodny U-boot z czasów II wojny światowej. Wspięli się również na taras widokowy na szczycie hotelu o bardzo nowoczesnej bryle, która, zapewne ze względu na kształt przypominający żagiel, nazywana jest od słynnego miasta Dubaj. Wspólne rozmowy koncentrowały się na przyszłości i sposobach jej kształtowania, a także na podkreślaniu tego, co łączy oba narody.

    Środa przyniosła wizytę w Zeven, gdzie uczniowie mieli okazję zobaczyć nowoczesne wnętrza i wyposażenie partnerskiej szkoły IGS. Spotkanie z przedstawicielami władz szkolnych i lokalnych było okazją do wymiany uprzejmości i wzajemnych zaproszeń. Po południu uczniowie spacerowali z matematykiem Karlem Gaussem, który opowiedział im o swoich osiągnięciach, oraz poznawali historię kościoła ewangelickiego z królową Kristiną. Wyszli też na widokową wieżę ratusza, aby podziwiać pięknie zalesione okolice miasta.

    Czwartek przyniósł niekorzystną pogodę, która uniemożliwiła plażowanie nad Morzem Północnym. Uczniowie jednak odwiedzili Dorum, by podziwiać tam plażę i wyjątkową latarnię morską. Pomimo wietrznej aury, która nie pozwoliła na typowe plażowe aktywności, widok majestatycznej latarni morskiej w pełnej okazałości był niezapomniany. I tym razem uczestnicy projektu wspięli się na wyjątkową wieżę, a dzień zakończył się gorącą wieczorną dyskoteką w schronisku młodzieżowym. Wynagrodziła ona wszystkie chłodne chwile, dzięki wspaniałej zabawie, muzyce i tańcom.

    W piątek rano uczniowie zwiedzili Muzeum Zoologiczne. Wśród prezentowanych eksponatów znalazły się zarówno zwierzęta żyjące współcześnie, jak i gatunki wymarłe, co stanowiło fascynującą lekcję biologii. Dodatkowo, interaktywne elementy wystawy zachęcały uczniów do aktywnego uczestnictwa i eksperymentowania.

    Dopiero jednak popołudniowa wizyta w Muzeum Miniatur w Hamburgu okazała się prawdziwą perełką i niezwykłą ucztą dla zmysłów. Uczniowie mieli okazję podziwiać niewiarygodnie precyzyjne repliki różnorodnych obiektów, od historycznych budowli po współczesne atrakcje. Każda miniatura była dziełem sztuki, a ich twórcy zadziwili nie tylko swoją wyobraźnią, ale także kunsztem. W dalszej części dnia uczestnicy zwiedzając Hamburg obejrzeli również słynne prawdziwe budowle, w tym majestatyczny budynek Opery oraz, zgodnie z tematem projektu, wyjechali na szczyt kolejnej wieży, tym razem kościoła Świętego Nikolasa. Jest ona ważną przestrogą dla młodych i symbolem sprzeciwu wobec wojny. Na koniec miasto odsłoniło się też jako przestrzeń społeczna, w której uczniowie mieli okazję obserwować na żywo demonstracje w obronie Ukrainy i przeciwko nazizmowi. Zarówno dla młodych Polaków jak i Niemców stanowiły one ważny element edukacji obywatelskiej.

    Ostatnim etapem były sobotnie odwiedziny w mieście Brema, gdzie uczniowie mogli przenieść się w czasie spacerując po starówce. Podziwianie zabytkowych kamienic, malowniczych uliczek i urokliwych placyków pozwoliło uczestnikom wyjazdu poczuć niepowtarzalny klimat tego historycznego miejsca. Na zawsze w pamięci pozostaną szczególnie figury „Czterech muzykantów”, czyli najsłynniejszych zwierząt związanych z miastem Brema. 

    Sobota była również dniem podsumowań i pożegnań przy ognisku. Uczniowie nie kryli zachwytu w związku z pobytem w Rotenburgu. To właśnie tutaj, podczas intensywnych zajęć projektowych, manifestowali swoje zaangażowanie, pracując zgodnie, sumiennie, z uśmiechem i entuzjazmem. Mimo, że mieli całkiem sporo obowiązków i aktywności ustalonych w harmonogramie, nie zrażali się nawet zadaniami porządkowymi - w pokojach, na korytarzach czy jadalni. Wielu uczyło się ich tu skutecznie od rówieśników podczas, gdy ci drudzy mieli okazję podzielić się swoją wiedzą i umiejętnościami. Wszyscy byli punktualni i kulturalni, dbali też o środowisko segregując wszelkie odpady. Wielkim przeżyciem były momenty integracji, nowe przyjaźnie i sympatie. Z drugiej strony trzeba było sobie też radzić z komunikacją w języku obcym, z czasowym brakiem telefonów czy choćby nawet ze zwykłą tęsknotą za domem i bliskimi. Na szczęście wszelkie trudności zostały pokonane. Uczniowie podejmowali wyzwania z  determinacją i odpowiedzialnością, co świadczyło o ich dojrzałości i zaangażowaniu. Wspólne zajęcia projektowe umocniły współpracę i przyjaźń uczestników. Co najważniejsze, wyjazd ten był nie tylko doskonałą lekcją historii i języka, ale także ważnym krokiem w budowaniu otwartości i tolerancji wśród młodego pokolenia.

    Dzięki takim inicjatywom uczniowie mają szansę rozwijać swoje umiejętności językowe, poznawać nowe kultury i nawiązywać międzynarodowe przyjaźnie. Wyjazd do Rotenburga był cennym doświadczeniem zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli, a także powodem do dumy dla rodziców i Szkoły Podstawowej w Szarowie. Wszystkim zaangażowanym w organizację wyjazdu należą się serdeczne podziękowania, a nadzieje na przyszłe podobne inicjatywy pozostają żywe. Wszak już planowane jest ponowne spotkanie w Polsce. Grupa uczniów wraz z opiekunami z IGS Zeven odwiedzi nasz kraj na początku października.

    Opis wyjazdu w formie wierszu - WIERSZ

    Dorota Chudecka

    Aleksandra Gruszecka

    Sabina Zaporowska

Galeria