W dniach 25.09.2021 r. - 03.10.2021 r. grupa 20 uczniów z klas VIIa, VIIb, VIIIa i VIIIb z opiekunami uczestniczyła w wyjeździe do Grecji w ramach realizowanego projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów” - „Nowocześni szkolni odkrywcy dziedzictwa kulturowego” dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój.
Termin wyjazdu był kilkakrotnie przekładany z powodu pandemii. Dzięki determinacji nauczycieli: Edyty Imos, Sabiny Zaporowskiej oraz Aleksandry Gruszeckiej udało się w pełni zrealizować projekt. Tygodniowy pobyt w zaprzyjaźnionej szkole DIMOTIKO SXOLEIO HORTIATI na przedmieściu Salonik obfitował w wydarzenia edukacyjne, kulturalne i kulinarne. Uczniowie w trakcie wyjazdu brali udział w różnorodnych warsztatach oraz wycieczkach edukacyjnych związanych z tematyką projektu. W ramach realizacji obowiązkowych zadań programowych uczestnicy konstruowali m.in. papierowe i elektroniczne mapy myśli, tworzyli mobilne gry terenowe, przygotowywali przysmaki polskiej i greckiej kuchni oraz prezentowali tańce narodowe. Wszystkie działania realizowane były wspólnie z rówieśnikami z placówki zaprzyjaźnionej, a językiem wykładowym i komunikacyjnym był język angielski. Zajęcia popołudniowe uczniowie spędzili na wycieczkach i spotkaniach integracyjnych. W programie znalazło się m.in. zwiedzanie miasta Saloniki, rejs statkiem, wizyta na stanowisku archeologicznym w Verginie, nauka tradycyjnych tańców oraz kosztowanie specjałów kuchni greckiej przygotowanych przez rodziców i nauczycieli. Pobyt w Grecji był nie tylko okazją do nauki i pracy, ale stał się również przestrzenią do wymiany międzykulturowej. Pierwszego dnia uczniowie byli goszczeni w greckich domach. Ten wspólnie spędzony czas był niezwykłą okazją do poznania odmiennych kultur, szlifowania umiejętności językowych, lecz przede wszystkim był wspaniałą lekcją dialogu międzykulturowego i tolerancji. Poza wytężoną pracą nad projektem zaplanowany został również czas na wizytę u burmistrza miasta Saloniki oraz spotkanie z przedstawicielami oświaty.
Tematyka zajęć przygotowawczych i wyjazdy umożliwiły osiągnięcie celów projektu. m.in. wzmocniła najważniejsze kompetencje kluczowe: znajomość języków obcych, umiejętność korzystania z najnowszych technik komunikacyjnych i informacyjnych; kompetencje osobiste i społeczne oraz obywatelskie; umiejętność skutecznego uczenia się; a także kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej – poznania innych zwyczajów, historii i sztuki, zrozumienia odmienności kulturowej, religijnej i obyczajowej różnych narodów. Zdobycie tych kompetencji ułatwi uczniom późniejszą naukę, pracę, umożliwi radzenie sobie w życiu. Nauczy budowania relacji międzyludzkich w oparciu o poszanowanie innych kultur, systemów wartości i religii, wrażliwości i tolerancji dla takich odmienności.
Długa podróż do domu obudziła w niektórych z nas drzemiące talenty poetyckie. Efektem tego jest wiersz autorstwa Pani Oli: „Z Grecji do domu wracamy!”
Do domu wracamy,
z żalem się żegnamy,
przygoda wspaniała
wspomnieniem się stała.
Lecz poczucie sukcesu,
bądźmy tutaj szczerzy,
wszystkim uczestnikom
równo się należy.
Najpierw to uczniowie
tak się postarali,
że greckich partnerów
w zachwyt wprost wprawiali.
Prezentacje, rozmowy,
zabawy, zwiedzanie
także tańce radosne
i wspólne gotowanie.
Lecz cóż by znaczyło
całe ich staranie
gdyby nie opieka
i troskliwe panie.
Wpierw pani Edyta,
co się odważyła
i projekt ciekawy
dla nas wymyśliła.
To od jej osoby
wszystko się zaczyna
i tu dołączają
panie Ola i Sabina.
Wiele zajęć stworzyły,
by dziedzictwo kultury
było nam coraz bliższe,
by kruszyło mury.
Miło też było wszystkim
bo na samym starcie
obydwu Dyrekcji
zyskaliśmy wsparcie.
Panie Marzena i Kinga
przecież dobrze wiedzą
jakie potencjały
w każdym uczniu siedzą.
A my podczas wyprawy
doświadczyliśmy sami
jak przyjemnie się poczuć
Europejczykami.
Chociaż czas podróży
mógł się trochę dłużyć,
mile był jednak spędzony
i wiedzą wypełniony.
Warto było słuchać
nauk przewodnika,
nieocenionego
pana Dominika.
Źródło wiedzy cenne,
wzór inteligencji,
cierpliwy, z humorem,
pełen elokwencji.
Nasz autokar gościnny,
wygodny, zadbany,
zasługuje, by drugim
domem był nazwany.
Pan Sylwek z Mariuszem,
kierowcy wspaniali,
bezpiecznie nas wieźli,
przyjaźń okazali.
Każda konkurencja
zostaje bez szans,
najlepszy przewoźnik -
firma PIĘTKA TRANS.
Pełni wrażeń wracamy,
radośnie wypoczęci,
a każdy na kolejny
wyjazd ma już chęci.
Chciałoby się powtórzyć,
ale w tym układzie,
że i on się odbędzie
w takim samym składzie.
Bo impreza z INDEXEM
super przygotowana,
zawsze jest sukcesem,
musi być udana.
Koordynator projektu: Edyta Imos