Szkoła Podstawowa w Kłaju uczestniczy w ogólnokrajowej akcji społeczno-edukacyjnej Żonkile. Organizatorem akcji jest Muzeum Historii Żydów Polskich Polin w Warszawie, jej celem jest oddanie czci bohaterom powstania w getcie warszawskim.
19 kwietnia 1943 r. Żydzi rozpoczęli walkę zbrojną z niemieckim okupantem, nie mieli szans na wygraną, ale mieli już dość prześladowań i życia w ciągłym strachu i upokorzeniu. Pierwszym etapem naszej akcji było wykonanie żonkili, które w środę 20 kwietnia przypięliśmy na znak, że #ŁączyNasPamięć.
W tym roku tematem przewodnim akcji Żonkile jest miłość.
Marek Edelman, jeden z przywódców powstania, pytał w książce „I była miłość w getcie”: „Dlaczego nikt mnie nie pyta, czy w getcie była miłość"? Dlaczego nikogo to nie interesuje?". Podczas tej edycji akcji Żonkile zastanowimy się nie tylko nad zadanym przez Edelmana pytaniem, ale również nad tym, czym była i co znaczyła miłość w getcie warszawskim. Opowiemy o tym, jak wiele miała oblicz: od miłości rodzicielskiej, przez miłość do przyjaciół, idei aż po miłość romantyczną.
Podkreślimy również znaczenie – niezwykle ponadczasowych i uniwersalnych – stanów emocjonalnych czy postaw mających z miłością wiele wspólnego: empatii, wrażliwości na krzywdę innych, poświęcenia na rzecz potrzebujących. Także w tym przypadku towarzyszyć nam będą słowa Edelmana: „Nienawiść jest łatwa. Miłość wymaga wysiłku i poświęcenia".
Tegoroczna akcja Żonkile odbywa się w czasie, gdy w naszej części kontynentu znów giną ludzie – gdy ponownie mordowani są mężczyźni, kobiety i dzieci. Chcemy, by udział w kampanii odbywającej się pod hasłem miłości był także formą manifestacji naszego sprzeciwu przeciwko wojnie, przeciwko wszelkiej agresji.
Pamiętając o słowach Mariana Turskiego, że Auschwitz nie spadło z nieba, chcemy solidaryzować się z tymi, którzy walczą o swój kraj, swoją godność i swoich najbliższych.
Rozpoczęliśmy też cykl lekcji o tematyce wojennej. Uczniowie wszystkich klas na lekcjach słuchają opowiadań, oglądają filmy, które przybliżają tematykę tolerancji, wrażliwości na krzywdę drugiego człowieka. Poznajemy sylwetki ludzi żydowskiego pochodzenia np. J. Korczaka, J. Tuwima, a także tych, którzy im pomagali w czasie wojny np. I. Sendlerowej.
Na tym etapie wykorzystujemy materiały opracowane przez Muzeum Polin.
Akcja trwa do końca kwietnia.
Koordynator Renata Gister