RSS

Aktualności

  • Tuesday, 14 July 2015r. Oświata

    Jak wypadliśmy w sprawdzianie i egzaminie zewnętrznym w roku szkolnym 2014/2015?

    Jak wypadliśmy w sprawdzianie i egzaminie zewnętrznym w roku szkolnym 2014/2015? (średnie wyniki szkół podstawowych i gimnazjów w gminie)

    Kazimierz Sroka
    GZEAS Kłaj

    Znamy już ogólnopolskie wyniki sprawdzianu pisanego przez szóstoklasistów na zakończenie szkoły podstawowej oraz egzaminu organizowanego dla uczniów trzeciej klasy gimnazjum. Pierwsze podsumowania i analizy ogólne zachęcają do spojrzenia na wyniki uzyskane przez uczniów naszej gminy.
    Sprawdzian na zakończenie szkoły podstawowej- najtrudniejsza matematyka, najłatwiejszy język angielski.
    Przystąpienie do sprawdzianu jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej, ale wynik sprawdzianu nie ma wpływu na przyjęcie ucznia do gimnazjum rejonowego; w przypadku wyboru innego wynik może zdecydować o możliwości kontynuowania nauki w wybranej szkole. W tym roku sprawdzian po raz pierwszy był przeprowadzany według nowych zasad. Składał się z dwóch części: pierwsza z nich sprawdzała wiadomości i umiejętności z języka polskiego i z matematyki, w tym wykorzystywanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym, drugą częścią był test z języka angielskiego. Wyniki, także po raz pierwszy, podawane są w procentach, a nie jak do tej pory w punktach. Średnie wyniki uzyskane przez szkoły podstawowe  w gminie są porównywalne do średniej krajowej i wynoszą: język polski - 73%, matematyka - 63% i język angielski - 79% (średnie krajowe odpowiednio: 73% - 61% - 78%). W tabeli Nr 1 przedstawiam efekty pracy szkół podstawowych, przy czym ze względu na nową formułę sprawdzianu, porównanie obecnych wyników do tych uzyskanych w roku ubiegłym dotyczy tylko średniego wyniku ogólnego.

    Tabela Nr 1.

     

    Szkoła

     

    Uczniów zdających

    Wynik średni  ogółem

    w %

    Porównanie 13/14

    do

    14/15

    Średni wynik

    z j. polskiego

    w %

    Średni wynik

    z  matematyki

    w %

    Średni wynik z

     j. angielskiego w %

    SP Grodkowice

    6

    63,4

    -1,6

    71,4

    55,0

    74,2

    SP Brzezie

    9

    71,8

    +9,8

    72,5

    71,1

    81,9

    SP Kłaj

    47

    70,8

    +3,8

    73,5

    68,1

    77,5

    SP Szarów

    30

    67,6

    +3,6

    72,4

    62,7

    81,4

    SP Targowisko

    13

    61,7

    -1,3

    75,8

    46,9

    77,9


    Największym pozytywnym zaskoczeniem są wyniki uzyskane przez uczniów Szkoły Podstawowej w Brzeziu – szkoła ta-wykazując prawie 10% wzrost- uzyskała najwyższy w gminie wynik ogólny, oraz okazała się najlepsza z matematyki i języka angielskiego, a z języka polskiego zajęła trzecie miejsce. Uczniom i nauczycielom tej najmniejszej naszej szkoły należą się gratulacje za zaangażowanie i konsekwencję w realizacji programu pedagogicznego, przejawiające się także coraz liczniejszym udziałem szkoły w organizowanych przedsięwzięciach i akcjach, a tym samym coraz lepszą rozpoznawalnością na forum gminy i powiatu.
    Jak zwykle na dobrym poziomie prezentuje się Szkoła Podstawowa w Kłaju, która w rankingu zajmuje drugą pozycję i również wykazuje wzrost w stosunku do średniego wyniku roku ubiegłego (+3,8%). Rysą na wizerunku szkoły jest tylko wynik z języka angielskiego, w którym uczniowie nawet nie przekroczyli średniej krajowej. Kolejne sprawdziany pokażą, czy należy niepokoić się tą sytuacją i podejmować działania naprawcze, czy był to tylko incydentalny „wypadek przy pracy”.
    Lepiej niż w roku ubiegłym (wzrost o 3,6%) zaprezentowała się także Szkoła Podstawowa w Szarowie, która „wykręciła” trzeci wynik w gminie, przy czym z języka angielskiego zajęła  drugą lokatę, a wyniki z matematyki i języka polskiego - zbliżone do średniej krajowej - należy uznać za co najmniej zadowalające. 
    O ile zrozumiałe i uzasadnione są efekty pracy Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Grodkowicach, do której uczęszczają uczniowie objęci specjalną organizacją nauki,  o tyle trudno będzie zaliczyć do sukcesów tegoroczne wyniki  Szkole Podstawowej w Targowisku. Po raz pierwszy od kilku lat szkoła zanotowała spadek (-1,3%)  i w klasyfikacji ogólnej zajęła ostatnie miejsce w gminie. Wyjaśnieniem sytuacji nie jest duża ilość uczniów z zaświadczeniami o dysleksji, o czym świadczy choćby wysoki, najlepszy w gminie, wynik z języka polskiego. Uczniowie tej szkoły szczególnie słabo wypadli z matematyki, uzyskując wynik prawie o 15% niższy niż średnia krajowa, co w konsekwencji przeważyło o pozycji szkoły. Tak zróżnicowane wyniki wymagają wnikliwej analizy i muszą być przedmiotem refleksji nauczycieli i dyrekcji szkoły oraz powinny zaowocować podjęciem odpowiednich działań korygujących przebieg procesu nauczania.
    Wprawdzie najważniejsze są wyniki indywidualne uzyskiwane przez uczniów, ale generalnie należy stwierdzić, że średnie wyniki naszych szkół podstawowych-ustalone wszakże na podstawie osiągnięć indywidualnych, aczkolwiek zróżnicowane  przedmiotowo (np. matematyka 71,1-46,9%)  i obszarowo (np. Targowisko: najwyższy z j. polskiego i najniższy z matematyki) należy uznać za zadowalające, ale nie satysfakcjonujące. Dla jednych szkół powinny być wyzwaniem do utrzymania osiągniętego poziomu, dla drugich dążeniem do lepszej efektywności i jakości pracy.
    Egzamin gimnazjalny – powoli zajmujemy pozycję lokalnego lidera
    Egzamin gimnazjalny składał się z trzech części: humanistycznej-obejmującej język polski oraz historię i wiedzę o społeczeństwie; matematyczno-przyrodniczej oraz językowej, w której uczniowie zmagali się z językiem angielskim i nienieckim na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Wyniki podawane są również w procentach a dodatkowo, po raz pierwszy w tym roku, indywidualny wynik każdy uczeń mógł umieścić na tzw. skali centylowej- pokazującej jaki jest odsetek uczniów, którzy uzyskali taki sam lub niższy wynik. 
    Efekty pracy gimnazjów w naszej gminie-potwierdzone średnimi wynikami uzyskanymi przez poszczególne szkoły- są na ogół wyższe niż innych szkół w regionie i w Polsce. Średnie wyniki gminy dla poszczególnych przedmiotów przedstawiają się  następująco: j. polski - 68,7%, historia i wos - 69,9%, przedmioty przyrodnicze - 58,9%, matematyka - 60,0%, j. angielski (podst.) - 70,9%, j. angielski (rozsz.) - 50,9% i j. niemiecki (podst.) - 70,4%. Wyniki te sytuują nas na pierwszym (j. polski, przedmioty przyrodnicze, matematyka, j. niemiecki-rozszerz.) lub drugim (historia i wos, j. angielski – podst. i rozszerz.) miejscu w powiecie wielickim i powodują, że zdecydowanie przewyższamy średnie wyniki województwa małopolskiego i kraju (przykładowe średnie krajowe dla gimnazjów, w tym wiejskich: j. polski - 62/60%, matematyka - 48/46%, p. przyrodnicze - 50/48%, historia i wos - 64/62%, j. angielski - podst. - 67/61%).
    W tabeli Nr 2  zestawiam wyniki naszych gimnazjów oraz pokazuję progres/regres obecnych wyników do tych uzyskanych w roku ubiegłym.
     
    Tabela Nr 2.
     

     

    G w Kłaju

    G w Targowisku

    G w Szarowie

    G w Brzeziu

    Liczba zdających

    38

    26

    32

    6

    Język polski

    Średni wynik %

    68,8

    63,7

    73,3

    64,6

    2013/14 do 2014/15

    -4,3

    -6,5

    +4,8

    -6,7

    Historia i WOS

    Średni wynik %

    73,4

    66,8

    68,6

    67,7

    2013/14 do 2014/15

    +10,7

    +2,8

    +6,1

    +10,8

    Matematyka

    Średni wynik %

    64,1

    47,7

    67,9

    46,0

    2013/14 do 2014/15

    +11,3

    -8,3

    +16,4

    -7,6

    Przedmioty przyrodnicze

    Średni wynik %

    63,3

    54,5

    56,8

    60,1

    2013/14 do 2014/15

    +5,9

    -8,3

    +4,7

    +0,2

    Język angielski-poziom podstawowy

    Liczba zdających

    37

    26

    32

    6

    Średni wynik %

    75,5

    73,8

    70,6

    69,6

    2013/14 do 2014/15

    +8,8

    -3,2

    -3,8

    +1,7

    Język angielski-poziom rozszerzony

    Liczba zdających

    37

    26

    27

    6

    Średni wynik %

    51,4

    51,3

    51,0

    45,8

    2013/14 do 2014/15

    +10,3

    -6,1

    -3,6

    +3,4

    Język niemiecki-poziom podstawowy

    Liczba zdających

    1

    -

    5

    -

    Średni wynik %

    85,0

    -

    67,5

    -

    2013/14 do 2014/15

    +18,3

    -

    -6,9

    -


    Niewątpliwym liderem w gminie jest Gimnazjum w Kłaju uzyskujące pierwsze lub co najmniej drugie wyniki wśród wszystkich gimnazjów. W zasadzie w każdej dziedzinie (poza j. polskim) szkoła odnotowuje wzrost, a nawet może poszczycić się najwyższym wynikiem z j. angielskiego, co jest szczególnie istotne w kontekście wyniku uzyskanego z tego przedmiotu przez uczniów szkoły podstawowej. Takie wyniki to powody do dumy dla dyrekcji szkoły i nauczycieli oraz potwierdzenie dla uczniów uczestniczenia w zorganizowanym na wysokim poziomie procesie edukacyjnym.
    Drugie miejsce w naszej klasyfikacji  zajmuje Gimnazjum w Szarowie, które przewodzi w nauczaniu 
    j. polskiego i matematyki i tylko nieznacznie ustępuje w pozostałych  przedmiotach. To optymistyczny sygnał, potwierdzający od kilku już lat wysoką efektywność nauczania w tej szkole.
    Na trzecie miejsce wysuwa się Gimnazjum w Brzeziu, przy którym należy odnotować niezwykły progres w niektórych przedmiotach. co jest warte podkreślenia ze względu na fakt, iż połowa zdających egzamin uczniów tej szkoły posiada zaświadczenia o dysleksji, a zatem przejawia ograniczenia w nauce. Jeżeli ta zaobserwowana tendencja, także w odniesieniu do wyników uzyskanych przez szkołę podstawową, utrzyma się w kolejnych latach , być może pojawi się nowy kandydat do przewodzenia pod względem poziomu nauczania w gminie. 
    Gimnazjum w Targowisku uzyskało tym razem wyniki, które lokują je dopiero na ostatnim miejscu w gminie. Takie miejsce jest o tyle zaskakujące, że do tej pory szkoła była na ogół w czołówce i rywalizowała nawet o pierwszą pozycję. Ten spadek w klasyfikacji to efekt bardzo niskich lub niskich osiągnięć uzyskanych na egzaminie przez uczniów  w zasadzie z każdego przedmiotu poza językiem angielskim, choć i w tym przypadku zauważa się obniżenie wyników w stosunku do roku ubiegłego. Porównaniu wyników szkoły podstawowej i gimnazjum powinno zmobilizować  nauczycieli do poszukiwania innych, skuteczniejszych rozwiązań dydaktycznych a dyrektora  ZSO w Targowisku do wprowadzenia rozwiązań korygujących lub naprawczych - umożliwiających szkole osiągnięcie lepszych niż obecnie wyników już w najbliższym roku szkolnym. 
    Oczywiście zdaję sobie sprawę, że surowe wyniki sprawdzianu i egzaminu, czy nawet załączone komentarze  nie uwzględniają wszystkich aspektów i nie oddają pełnego obrazu działalności dydaktyczno-wychowawczej szkół, niemniej jednak pozwalają  patrzeć na proces edukacyjny nie z perspektywy indywidualnych osiągnięć uczniowskich ale efektywności pracy szkoły, mierzonej wynikiem zbiorowym uzyskiwanym przez określoną grupę uczniów. Mają natomiast zachęcać do refleksji i podejmowania działań wszystkich zainteresowanych efektami nauczania, w tym w szczególności dyrektorów szkól, nauczycieli, rodziców i samych uczniów. Bo efekty nauczania w dużym stopniu zależą od nakreślonych przez nich celów i determinacji, z jaką dążą do ich osiągania. Wyłaniające się z treści tego artykułu potrzeby powinny zachęcać do nakreślenia w każdej szkole - z udziałem wszystkich podmiotów społeczności szkolnej - strategii, która otworzy nowe perspektywy, ale przede wszystkim zagwarantuje właściwy dla wyzwań przyszłości i pożądany przez uczniów i ich rodziców  poziom kształcenia - bo nawet jeżeli jest dobrze, to nie znaczy, że nie może być lepiej.

Galeria