Uczenie przez dociekanie, rozumowanie, doświadczanie, zwane też Inquiry Based Science Education, w ciągu ostatnich lat jest jedną z najaktywniej rozwijanych i wdrażanych metod nauczania w Europie.
Bożena Tynka
W roku szkolnym 2012/13 uczniowie klas drugich i trzecich z wychowawczyniami ze Szkoły Podstawowej w Kłaju brali udział w programie edukacyjnym UNIWERSYTET DZIECI.
Odbyło się 10 warsztatów z 5 obszarów nauk: społecznych, przyrodniczych, humanistycznych, formalnych i politechnicznych, prowadzonych przez pracowników akademickich i innych specjalistów z danej dziedziny. Uczniowie wykonywali zadania uaktywniające wiedzę zdobytą podczas warsztatów. Wzięli także udział w wykładzie akademickim na Wydziale Matematyki i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Mogli również aktywnie uczestniczyć w internetowych szkolnych klubach naukowych. Dzięki programowi uczniowie uzyskali wiele korzyści .
Rozbudzili swoją ciekawość i zainteresowania uniwersyteckimi dyscyplinami nauki oraz rozwinęli umiejętność formułowania wniosków w oparciu o obserwacje i doświadczenia . Dzisiejsza nowoczesna edukacja łączy wspieranie osobistego rozwoju z kształtowaniem umiejętności koniecznych we współczesnym świecie. Należą do nich m.in.: podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, umiejętność uczenia się, inicjatywność i przedsiębiorczość. Metoda pytań i doświadczeń bardzo dobrze wpisuje się w ten nurt.