W dniu 27 listopada 2013 r. w auli Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie odbyła się gala finałowa III edycji Ogólnopolskiego Programu Certyfikacji Gmin i Powiatów Rzeczpospolitej Polskiej, w trakcie której naszej gminie wręczono certyfikat „Samorządowy Lider Edukacji 2013” w kategorii gmin do 20 000 mieszkańców, przyznawany przez Fundację Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego.
Kazimierz Sroka
GZEAS Kłaj
Tym samym gmina znalazła się w zaszczytnym gronie 26 laureatów wyłonionych spośród ponad 90 gmin w całej Polsce, które poddały się procesowi oceny i certyfikacji. Na ręce odbierającego certyfikat Wójta Gminy, p. Zbigniewa Strączka zostały złożone gratulacje i podziękowania dla samorządu gminy za trud i codzienną pracę na rzecz rozwoju edukacji lokalnej w niełatwym dla niej okresie pogłębiającego się niżu demograficznego, nie zawsze przyjaznych reform i coraz bardziej ograniczanych możliwości finansowych samorządów.
Certyfikaty Samorządowy Lider Edukacji przyznawany jest gminom i powiatom, które w sposób szczególny dbają o rozwój szkolnictwa na swoim terenie, inwestują w oświatę i jej infrastrukturę, w tym także sportową, wspierają innowacyjność i nowatorskie działania zorientowane na kreowanie lokalnej przestrzeni edukacyjnej oraz są organami prowadzącymi szkół wykazujących osiągnięcia dydaktyczne, kulturalne lub sportowe. To wyróżnienie, ale jednocześnie potwierdzenie dla władz samorządowych, że prowadzona przez nie polityka edukacyjna, z poszanowaniem potrzeb miejscowych społeczności, jest prawidłowa i wysoko oceniana przez instytucje, które zajmują się analizowaniem działań podejmowanych na rzecz rozwoju edukacji na najniższym szczeblu.
Za mocne strony gminnej edukacji, będące przedmiotem merytorycznej decyzji komisji certyfikacyjnej, zostały uznane:
- działania na rzecz upowszechniania edukacji przedszkolnej, w tym sieć przedszkoli i oddziałów przedszkolnych zaspokajających 100% potrzeb lokalnej społeczności,
- sieć szkolna - pozwalająca realizować zasadę „szkoła bliżej ucznia” i utrzymywana z dużym nakładem środków własnych oraz baza lokalowa szkół zaspokajająca potrzeby edukacyjne i zapewniająca nauczanie w systemie jednozmianowym,
- zorganizowanie dowozu 100% uczniów skierowanych do kształcenia specjalnego i realizujących nauczanie w szkołach i placówkach specjalistycznych poza terenem gminy,
- funkcjonowanie szkoły z oddziałami integracyjnymi, podejmowanie działań umożliwiających wyrównywanie szans dzieciom z różnymi formami niepełnosprawności,
- oddanie do użytkowania wielofunkcyjnego obiektu sportowego dostępnego dla dzieci i młodzieży, umożliwiającego rozwój i identyfikację sportowych talentów, a także wkład gminy w rozwój działalności sportowej przejawiającej się sukcesami uczniowskimi w skali kraju i województwa,
- uczestnictwo przedszkoli i szkół w projektach finansowanych ze środków europejskich (w okresie podlegającym ocenie to projekty: „Pracuję na swój sukces”, „Indywidualizacja procesy nauczania i wychowania”),
- podejmowanie działań, również z wykorzystaniem funduszy europejskich, na rzecz upowszechniania informatyzacji i zapobiegania wykluczeniu cyfrowemu, w tym wyposażenie w nowoczesny sprzęt z dostępem do Internetu pracowni komputerowych w każdej szkole oraz zapewnienie bezpłatnego sprzętu i dostępu do sieci indywidualnym mieszkańcom,
- zatrudnianie kadry pedagogicznej z pełnymi kwalifikacjami oraz wysoki procent nauczycieli z najwyższymi stopniami awansu zawodowego,
- poziom bezpieczeństwa w przedszkolach i szkołach - działania w kierunku zapewnienia komfortu psychicznego i bezpieczeństwa fizycznego, brak wypadków, systematyczne przeglądy, modernizacje i remonty,
- systematyczne uczestnictwo w projektach pomocowych dla uczniów, w tym stypendia socjalne, „wyprawka szkolna”, inne formy pomocy na cele edukacyjne,
- rozwój i modernizacja infrastruktury domów kultury w celu zapewnienia lokalnej społeczności optymalnych warunków działalności kulturalnej,
- podejmowanie działań na rzecz aktywizacji osób 50+ poprzez organizację Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz osób chwilowo pozostających bez pracy zawodowej poprzez powołanie gminnego Klubu Mam, a także wsparcie dla organizowanych przez nie przedsięwzięć oświatowych i kulturalno-rekreacyjnych.
Przyznanie tytułu Lidera to niewątpliwy sukces całej wspólnoty lokalnej. Przyznawana od trzech lat certyfikaty są bowiem rozpoznawalnymi w skali kraju i cieszącymi się niepodważalnym prestiżem symbolami wysokiej jakości, zaangażowania i innowacyjności działań gminy na rzecz rozwoju edukacji, o czym świadczy chociażby niewielka liczba gmin posiadających takie wyróżnienia. To powód do zadowolenia, ale jednocześnie motywator do jeszcze lepszej i wytężonej pracy we wszelakich działaniach, których beneficjentami ostatecznymi są uczniowie - najmłodsi mieszkańcy gminy, gdyż "takie będą Rzeczypospolite jakie ich młodzieży chowanie" (kanclerz Jan Zamoyski).
Wyróżnienie daje jednocześnie gminie prawo do posługiwania się tytułem, godłem promocyjnym i certyfikatem Samorządowy Lider Edukacji 2013 do celów związanych z polityką informacyjną i promocją oraz może być wykorzystywane na stronach internetowych, banerach, drukach lub wydawnictwach przez okres 12 miesięcy od dnia oficjalnego wręczenia.