Człowiek jest częścią przyrody i stanowi jej nieodłączny element. Niestety jest też przyczyną wszelkiego zła, jakie się w niej dzieje. Dlatego jedną z najistotniejszych rzeczy jest edukacja ekologiczna już od najmłodszych lat. Wychowanie w poszanowaniu przyrody, troska o jej dobro i chęć jej ochrony to konieczność naszych czasów. Dzięki edukacji ekologicznej dostarczamy dzieciom rzetelnej wiedzy o środowisku, przemawiamy do ich wyobraźni, rozbudzamy w nich z jednej strony sumienie ekologiczne, z drugiej zaś wrażliwość na piękno i bogactwo natury, a także kształtujemy umiejętność i chęć działania na rzecz środowiska.
Tegoroczny Dzień Ziemi w klasach młodszych świętowaliśmy niezwykle radośnie i intensywnie. Każda klasa, gdy wybiła godzina ósma wyruszyła z własną mapą na eskapadę ekologiczną po terenie szkoły i podwórka szkolnego, gdzie ukryte były rozmaite zadania dla młodych ekologów.
Nasi najmłodsi uczniowie sprawdzali się zatem:
- w pokoju ekologicznych quizów,
- rozwiązując krzyżówki ekologiczne,
- uzupełniając eko – słowniczek,
- dopasowując eko – znak do wyjaśnienia,
- uzupełniając zagrożenia i korzyści wynikające z żywiołów,
- segregując odpady,
- bawiąc się również w ekologicznych policjantów, gdzie ich zadaniem było przyznanie i wypisanie jak najwięcej mandatów mieszkańcom zanieczyszczonej części miejscowości oraz jak najwięcej nagród dla mieszkańców czystej części miejscowości,
- w jednej sali czekał na uczniów również ekologiczny escape room, gdzie nagrodą za prawidłowe rozwiązanie ekologicznych zagadek był dyplom Przyjaciela Ziemi,
- tworząc również rysunkowe recepty dla Ziemi, losując indywidualne hasło, co możesz zrobić dla Ziemi, by ją uleczyć, uzdrowić.
Najwięcej radości i frajdy dostarczyło jednak każdej klasie zadanie czekające na podwórku szkolnym, które brzmiało – Posadź drzewo na szkolnym podwórku. Dzieci nadały swym drzewom swoje nazwy i obiecały dbać o nie.
Nasza ekologiczna eskapada po terenie szkoły okazała się bardzo pouczającą, ekscytującą i ciekawą grą. Pomyślana była tak, żeby spełniać wymogi programowe z zakresu edukacji środowiskowej i w nietuzinkowy sposób angażować dzieci w sprawy ekologii. Tematyka ochrony środowiska, ograniczenia konsumpcjonizmu, segregacji odpadów, odnawialnych źródeł energii podane były w sposób atrakcyjnej gry, pomagały w tym proste komunikaty i działania, które mamy nadzieję będą miały przełożenie na codzienność każdego z nas.
Anna Margielewska