Od stycznia 2020 roku, przez trudny czas pandemii, uczniowie, rodzice oraz nauczyciele Szkoły Podstawowej im. Św. Jadwigi Królowej w Szarowie aktywnie pracowali, aby w ogólnopolskim projekcie zdobyć
Certyfikat „Placówka Aktywnie Promująca Czytelnictwo” w roku szkolnym 2019/2020”.
Nasze działania zostały pozytywnie ocenione i zdobyliśmy wymarzony dokument, wykonując wszystkie zadania obowiązkowe i dodatkowe.
Pierwszym i najważniejszym zadaniem obowiązkowym, które było przepustką do realizacji projektu, było zdobycie przez uczniów 50% sprawności czytelniczych Wielkiej Ligi Czytelników z ogólnej liczby zapisanych do szkoły. Nasza Szkoła licząca 270 uczniów musiała zdobyć 135 sprawności (39 wytrwałych czytelników zdobyło 254 sprawności, czyli zadanie wykonali na szóstkę z plusem).
Kolejnym obowiązkowym zadaniem była promocja baśni i legend. Patronką naszej Szkoły jest Św. Jadwiga Królowa związana z Krakowem.
Nasza miejscowość jest położona niedaleko Krakowa w sąsiedztwie Puszczy Niepołomickiej, dlatego wspólnie z nauczycielami podjęłam decyzję, że nasze działania będą oparte na baśniach i legendach związanych z Krakowem. Zaproszona mama ucznia z klasy I przeczytała legendę o smoku wawelskim. Temat nie był obcy, ponieważ wielu uczniów było koło pomnika smoka w Krakowie, dzielili się więc wrażeniami. Uczniowie odsłuchali też na youtube inną wersję legendy, a następnie namalowali ilustracje. Podczas zabawy karnawałowo – walentynkowej część uczniów przebrała się w bajkowe stroje. Była królowa Jadwiga, rycerz, krakowianka, damy dworu królowej.
Dzieci i ich rodzice bardzo zaangażowali się w realizację tego zadania. Podczas nauczania zdalnego na stronie internetowej szkoły zamieszczane były krzyżówki ortograficzne związane z bajkową fantastyką.
Teraz czas na zadania dodatkowe. Nasza szkoła aktywnie promuje czytelnictwo przez cały rok szkolny, dlatego trudno było wybrać tylko dwa zadania. Opisuję więc wszystkie przeprowadzone działania:
- Na początku roku szkolnego uczniowie naszej szkoły włączyli się w Ogólnopolską Akcję Narodowego Czytania – każda klasa czytała wybraną nowelę, zgodnie z ogłoszoną listą przez Parę Prezydencką. Czytanie nowel było poprzedzone odczytaniem listu Prezydenta Andrzeja Dudy.
- 30 września w poniedziałek w ramach obchodów Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania lekcje w naszej szkole rozpoczynałysię od głośnego czytania utworów prozatorskich. Każda klasa miała przydzielony inny utwór - w przedszkolu panie czytały bajki, w klasach pierwszych - Cukierku, ty łobuzie, klasy 2 i 3 przystąpiły do akcji Gang Słodziaków zorganizowanej przez Biedronkę. Starsze klasy czytały powieści historyczne dotyczące II wojny światowej z okazji 80 rocznicy wybuchu II wojny światowej oraz I wojny światowej – ubiegłoroczna 100 rocznica odzyskania przez Polskę Niepodległości.
- Następnie włączyliśmy się do ogólnopolskiej akcji organizowanej przez Empik „Szansa na 1000 książek dla naszej biblioteki!”. Nie udało nam się wygrać, ale rodzice, uczniowie i pracownicy szkoły świetnie się bawili.
- Miesiąc Bibliotek Szkolnych, czyli październik obfitował w liczne akcje czytelnicze. Dzięki Gminnej Bibliotece Publicznej w Kłaju uczniowie klas 6 uczestniczyli w Krakowskich Targach Książki.
- W obchody Dnia Pluszowego Misia – 25 listopada - zaangażowali się wszyscy uczniowie i nauczyciele
- Przeprowadzono Kiermasz Taniej Książki – otrzymano dary książkowe do biblioteki.
- W listopadzie uczniowie brali udział w Turnieju Pięknego Czytania, osiągając sukcesy.
- Klasa 3b realizowała projekt Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki.
- Klasy szóste wzięły udział w programieCała Polska Czyta Dzieciom. Wychowanie przez czytanie.
- Od grudnia rozwiązywaliśmy zadania ogólnopolskiego projektu promującego czytelnictwo - Wielka Liga Czytelników. Udział zadeklarowało 49 uczniów, w trakcie wykonywania zadań 10 uczniów zrezygnowało. Pozostali zdobyli łącznie 254 sprawności, czyli przeczytano 254 książki. 20 uczniów zakwalifikowało się do etapu szkolnego. Tylko 6 mogło reprezentować szkołę na szczeblu powiatowym. Szkolny i powiatowy etap odbył się zdalnie. Ten ostatni był bardzo trudny, gdyż w ciągu 45 minut uczniowie musieli odpowiedzieć na 85 pytań, wybierając jedną odpowiedź, 30 zadań wybierając 2 odpowiedzi, 25 pytań typu: prawda, fałsz oraz na 20 pytań należało udzielić własnej odpowiedzi.
Wyniki naszych uczniów: Klasa 1-4: 162/170 Szczepanek Filip, 161/170 Szczepanek Antoni, 114/170 Emilia Słodykiewicz, klasy 5-8: 161/170 Marcin Bartoszek, 119/170 Julia Sądel, 110/170 Gabriela Duszyk.
- 17 lutego w Światowy Dzień Kota na holu szkolnym pojawiła się gazetka i wystawa książek o kotach. W młodszych klasach i w świetlicy czytano ciekawe historie o tych zwierzakach, a także oglądnięto film „Historia prawdziwa o kocie w butach”. Na przerwach uczniowie wraz z nauczycielem wykonywali różne modele kotów techniką orgiami. Do konkursu plastycznego przystąpiły młodsze dzieci, a starsi zbierali karmę i rzeczy dla bezdomnych zwierząt ze schroniska.
- 21 lutego w Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego uczniowie klas 4-8 bawili się podchody językowe.
- Zdalnie świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Książki Dla Dzieci. Uczniowie brali udział w konkursie na ilustrację do wybranej baśni Hansa Christiana Andersena,a podczas sondy ogłoszonej na stronie internetowej szkoły wybierali ulubioną serię książek.
Oto wyniki: „Plus minus 16 – 24%, „Baśniobór” – 20%, „Biuro detektywistyczne Lassiego i Mai” – 15%, „Magiczne drzewo” – 11%, „Nela mała podróżniczka” - 9%, „Zaopiekuj się mną” i „Harry Potter…” po 7 %, seria książek o Franklinie – 3%.
- Podczas zdalnego nauczania uczniowie klas młodszych brali udział w codziennym konkursie ortograficznym a starsi w konkursie słownikowym, nowe zadania pojawiały się 3 razy w tygodniu.
W opisane działania, które prowadzono na wielu płaszczyznach, była zaangażowana cała społeczność szkolna. Jesteśmy jedyną szkołą z terenu gminy Kłaj i powiatu wielickiego, która wzięła udział w ogólnopolskim projekcie promującym czytelnictwo.
Dzięki wysiłkowi i pracy uczniów, ich rodziców, nauczycieli nasza placówka została doceniona.
Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do zdobycia Certyfikatu.
Szkolny koordynator: S. Zaporowska