„Mind Mapping and Multiple Intelligence for primary education – Mapy Myśli i Inteligencje Wielorakie w szkole podstawowej”
Włochy - Grosseto 16 – 21 października 2016 roku
Po wizycie w Grecji, Portugalii, Polsce przyszedł czas na spotkanie we Włoszech, w pięknym mieście Grosseto w Toskanii. Przedstawiciele sześciu szkół partnerskich z Grecji, Portugalii, Polski, Rumunii, Turcji oraz Włoch przybyli do włoskiej szkoły Istituto Comprensivo „Grosseto1” Alberto Manzi w Grosseto. Szkołę Podstawową w Szarowie reprezentowały dwie uczennice z klasy VIa: Marika Wątorek i Ania Guzik, które uczestniczyły w Krótkoterminowej wymianie grup uczniów. Towarzyszyli im opiekunowie: pani Maria Jarecka oraz pani Anna Sobór. W Krótkim programie szkoleniowym dla pracowników udział wzięli nauczyciele z zespołu projektowego z naszej szkoły: pani Edyta Imos- szkolny koordynator projektu, pani Dorota Chudecka oraz pani Sabina Zaporowska.
W niedzielę 16 października grupa uczniów i nauczycieli z Szarowa dotarła na lotnisko w Katowicach. Tutaj zaczęła się nasza powietrzna podróż do Rzymu a następnie metrem i pociągiem dojechaliśmy do Grossetto. Mieszkaliśmy w pięknym hoteliku Albergo Maremma w starej historycznej dzielnicy miasta. W poniedziałkowy poranek po śniadaniu, podczas którego Włosi jedzą słodkie rogaliki i piją mocną kawę (my też zasmakowaliśmy w tych lekkich posiłkach) przedstawiciele wszystkich szkół partnerskich spotkali się przed hotelem. Cała grupa przeszła do szkoły podstawowej Via Mascagni, gdzie powitała nas dyrektor szkoły Seniora Maria Cristina Alocci, a uczniowski chór zaśpiewał nam piękne włoskie piosenki. Był też czas na zwiedzanie szkoły i poznawanie włoskich nauczycieli i uczniów. Kolejnym etapem była wizyta w gimnazjum im. Leonarda Da Vinci, gdzie po wysłuchaniu koncertu w wykonaniu orkiestry działającej w szkole zwiedzaliśmy szkołę. Popołudnie dla nauczycieli to czas wytężonej pracy podczas warsztatów prowadzonych w języku angielskim. Uczniowie w tym czasie brali udział w warsztatach teatralnych pod kierunkiem włoskich nauczycieli. Po wysiłku umysłowym czekało nas spotkanie z burmistrzem miasta, który powitał nas bardzo serdecznie i krótko przedstawił historię miasta. Tutaj też byliśmy częstowani tradycyjnymi włoskimi potrawami. Ostatni etap dnia to wizyta w Museo di Storia Naturale della Maremma. Na kilku poziomach i w wielu salach były zgromadzone eksponaty dotyczące flory i fauny terenów Grosetto. We wtorek odbyło się spotkanie koordynatorów projektu z poszczególnych krajów. Jego celem było ustalanie kolejnych etapów pracy w ramach projektu. Zostały rozdzielone zadania za dla koordynatorów dotyczące ewaluacji projektu. W tym samym czasie dzieci uczestniczyły w kolejnej części warsztatów teatralnych. Po lunchu przystąpiliśmy do szkolenia pt.: „ PBL in a multiple intelligences classroom. Everyone cooperates”, które poprowadziła specjalistka Beatriz Iranzo z Hiszpanii. Tematyka zajęć warsztatowych związana była w dalszym ciągu z tworzeniem map myśli w oparciu o teorię inteligencji wielorakich. Popołudnie to niezapomniany wspólny wyjazd do Parku Narodowego De Maremma. Byliśmy pod ogromnym wrażeniem widoków i pejzaży krajobrazów Toskanii. Ale przeżyć związanych z chwilami spędzonymi nad Morzem Tyrreńskim po prostu nie da się opisać! W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w ekologicznym gospodarstwie ”Villa Fattoria Alberesse”. Jego właściciel pokrótce opowiedział nam czym się zajmuje, a następnie oprowadził nas po muzeum związanym z historią hodowli koni. W środowy poranek wszystkie grupy zgromadziły się w Palazzo Della Provincia – ratuszu. Tutaj wszystkie partnerskie szkoły przedstawiły prezentacje multimedialne. Prezentację dotyczącą działań realizowanych w roku 2015/2016 przygotowały: p. Edyta Imos i p. Kinga Klimowicz – Balwierz a szkoły, regionu i kraju: p. Anna Sobór i p. Sabina Zaporowska. Wsparciem językowym służyła nam p. Dorota Chudecka, a p. Maria Jarecka wszystko uwieczniała na zdjęciach. Furorę zrobiły nasze dziewczyny Marika Wątorek i Ania Guzik występując w regionalnych strojach i śpiewając po polsku piosenkę. Została ona nagrana przez współpartnerów i umieszczona na stronie projektu. Po przejściu do gimnazjum im. Leonarda Da Vinci nauczyciele oglądali przedstawienie teatralne „Bez granic” przygotowane przez uczniów biorących udział w warsztatach integracyjnych. Następnie wszyscy projektowi uczniowie odtańczyli tańce regionalne z podkładami muzycznymi. Pięknie prezentował się krakowiak składający się z wielu figur odtańczony przez uczniów o różnym kolorze skóry. W dalszej części dnia uczniowie uczestniczyli w warsztatach pt.: „ Cooperative learning basis: developing intelligences” prowadzonych przez zewnętrznego partnera projektowego p. Beatriz Iranzo. Późnym popołudniem orkiestra tutejszego gimnazjum zaprezentowała uczestnikom projektu, uczniom i włoskim rodzicom kolejne piękne utwory. Po nich nastąpiła degustacja tradycyjnych potraw i napojów przygotowanych przez rodziców. W czwartek rano po spakowaniu bagaży, dzięki uprzejmości włoskich pań nauczycielek sprawnie znaleźliśmy się na dworcu kolejowym. Przed godz. 9.00 wyruszyliśmy pociągiem do Rzymu. Po rozlokowaniu nas w rzymskich hotelach, włoscy przyjaciele i uczestnicy projektu z partnerskich szkół, spotkaliśmy się wspólnie przy kościele Santa Maria Maggiore, aby stamtąd wyruszyć śladami historii starożytnego Rzymu. Pierwszych wrażeń dostarczył nam widok rzymskiego Coloseum. Następnie szliśmy historycznym szlakiem i podziwialiśmy starożytne budowle: Forum Romanum, Palattino, Kolumna Trajana, Kościół Najświętszego Imienia Marii, Vittoriano, pomnik Wiktora Emanuela II, zwany także Ołtarzem Ojczyzny. Podeszliśmy do przepięknej Fontanny Di Trevi a następnie zatrzymaliśmy się na Placu Hiszpańskim u podnóża Hiszpańskich Schodów. Tu zostaliśmy zaznajomieni z historią fontanny Barcaccia. Zwiedziliśmy Panteon, który zaskoczył nas pięknym wnętrzem. Następnie doszłyśmy do Piazza del Popolo i po schodach weszłyśmy do Pincio skąd rozpościerał się wspaniały widok na panoramę miasta. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w kościele Św. Trójcy. Cały piątek poświęcony był zwiedzaniu Rzymu. Naszym celem był Watykan – miasto naszego świętego Polaka – Jana Pawła II. Na Placu Navona podziwialiśmy kolejny egipski obelisk (jest ich bardzo dużo w Rzymie), Fontannę Neptuna, Fontannę Czterech Rzek Berniniego (postacie symbolizują największe rzeki czterech kontynentów - Rio de la Plata, Dunaj, Nil i Ganges), kościół św. Agnieszki. Idąc wzdłuż Tybru podziwialiśmy kolejne rzeźby. Przeszliśmy słynnym mostem Św. Anioła i dotarliśmy do Zamku Świętego Anioła, który jest połączony z Watykanem podziemnym korytarzem. Oprócz Bazyliki Św. Piotra podziwialiśmy zabytkowe budowle przy Placu Św. Piotra. Drogę powrotną pokonaliśmy autobusem, gdyż trafiliśmy na strajk pracowników metra. Cieszyliśmy się z tej zmiany, gdyż przez okna autobusu podziwialiśmy kolejne zabytki Rzymu.
Spotkanie projektowe we Włoszech dostarczyło nam kolejnych bardzo wartościowych doświadczeń. Oto niektóre z nich:
Ø umiejętność pracy w grupie oraz odpowiedzialność za wykonywaną rolę – każdy uczestnik wyjazdu wiedział za co odpowiada i solidnie się przygotował;
Ø umiejętność tworzenia map myśli dotyczących inteligencji wielorakich z wykorzystaniem zasobów Internetu;
Ø umiejętność przystosowania się do różnych warunków, w których przebywamy;
Ø tolerancji w stosunku do ludzi o innej kulturze, religii, poglądach;
Ø poszerzenie znajomości języka angielskiego
Ø pokonywania naszych słabości.
Kolejne spotkanie projektowe będzie miało miejsce w Scoala Gimnaziala Mihai Eminescu w Rumunii, w marcu 2017 roku.
Edyta Imos