RSS

Aktualności

• Tuesday, 23 August 2022r. Kultura

Dwudziesta trzecia lekcja Historii z Wolnymi

Relacja z wyprawy „Poznaj swój kraj – Zamki Piastów Śląskich – szlakiem zabytków i sztuki ziemi dolnośląskiej”

Dwudziesta trzecia lekcja Historii z Wolnymi

Tym razem, aby zaspokoić historyczną ciekawość związaną z dziejami początków państwa polskiego i dynastii Piastów naszą wyprawę kierujemy na Dolny Śląsk. W średniowieczu był to region ściśle związany z burzliwymi dziejami tworzącego się mocnego państwa polskiego a historia i zasobność tych ziem miała również olbrzymie znaczenie dla Polski w okresie panowania Jagiellonów.

W tym celu 19 maja 2022r. o godz. 4.30 ruszamy szlakiem: Kłaj – Wałbrzych – Osówka – Książ – Bolków – Sucha – Karpacz – Świdnica – Wałbrzych - Kłaj, aby zapoznać się „z kulturą, sztuką, historią i zabytkami” ziemi dolnośląskiej.

W pierwszym dniu naszej wyprawy - 19 maja, nasz autokar po 5 godzinnej podróży podjeżdża do Osówki – Tu zwiedzimy tajemnicze podziemne budowle, które od dekad rozpalają wyobraźnię eksploratorów i historyków, próbujących dociec, w jakim celu zostały zbudowane w czasie wojny przez Niemców i jakie skarby mogą skrywać. Zagadka Olbrzyma z gór sowich – nazywana „Kompleksem Riese” frapuje kolejne pokolenia poszukiwaczy, geologów, historyków, ufologów, amatorów teorii spiskowych i naukowców. Następnie udajemy się do Zamku Książ gdzie zwiedzanie również zaczynamy od tajemniczych sztolni i podziemi, stąd pod koniec II wojny światowej miał wyruszyć złoty pociąg z niewiarygodnie wielkimi zasobami dóbr kultury i złota. Ponoć pociąg miał utknąć w jednej ze sztolni, które były połączone olbrzymimi tunelami. Opowieści o złotym pociągu mówią, że gdy pociąg wiozący skarby zniknął w tunelu wjazd do niego został wysadzony i do dzisiejszego czasu ślad po nim zaginął. Licząc na szczęście spenetrowaliśmy wiele kilometrów tych podziemi w Osówce oraz w Wałbrzychu pod Zamkiem Książ, ale złotego pociągu znaleźć się nam nie udało, więc lekko zawiedzeni poszliśmy zwiedzać przepiękny Zamek księżnej Daisy. Pierwotnie zamek Książ jeden z wielu zamków obronnych wybudowany został przez księcia świdnicko – jaworskiego Bolka I Surowego. Przepiękny wystrój komnat oraz tarasowe ogrody zamkowe rekompensują nam trudy długiej podróży. Pod koniec dnia obfitującego w ogrom wrażeń docieramy w końcu do do „Zajazdu” gdzie niezwykle miła obsługa podjęła nas obiado-kolacją i stworzyła nam świetne warunki do wypoczynku.

W drugim dniu - 20 maja wyruszamy do Suchej na zamek Czocha. W dobrym nastroju po kojącym wypoczynku i obfitym smacznym śniadaniu wsiadamy do autokaru kierując się na Zamek Czocha. Na placu Zamkowym całą naszą grupę o godz. 9.30 przejmuje pani przewodniczka i oprowadza nas po niezwykle urokliwym zamku. Owiany legendą Zamek Czocha, w którym nagrywane były sceny do filmu „Gdzie jest generał” oraz „Tajemnica twierdzy szyfrów” skrywa wiele zapadni oraz tajemnych przejść. Zachowane w nienaruszonym stanie mury oraz zgromadzone eksponaty robią na wszystkich uczestnikach naszej wyprawy olbrzymie wrażenie. Nic w tym dziwnego, bowiem zamek ten uznawany jest za jedną z najpiękniejszych perełek architektonicznych Dolnego Śląska. Następnie po krótkim odpoczynku i małej kawie udajemy się do Karpacza - wspaniałego uzdrowiska gdzie zwiedzimy centrum zdrojowe oraz Świątynię Wang.

W trzecim dniu - 21 maj wyruszamy do Bolkowa , Świdnicy oraz Palmiarni w Wałbrzychu. Pierwsze wzmianki historyczne o Bolkowie pochodzą z końca XIII wieku. W Bolkowie zwiedzamy Zamek Bolka I, którego początki datowane są na 1277 r. Po dawnej świetności pozostała tylko dobrze zachowana baszta zamkowa, odrestaurowana część muzealna oraz pozostałe ruiny zamku. Następnie udajemy się do Świdnicy gdzie zapoznajemy się z przepiękną największą drewnianą Świątynią tzw. „Świątynią Pokoju” wpisaną na Listę światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNSCO. Po krótkiej przerwie i wypiciu w wspaniałej Świdnickiej kawy udajemy się do palmiarni pałacowych w Wałbrzychu a następnie na zwiedzanie starego miasta.

Wieczorem po krzepiącym posiłku w końcu nadszedł czas powrotu do domu, bogaci w wiedzę historyczną, którą hojnie przekazywali nam nasi przewodnicy oraz pełni wrażeń i podziwu dla zachowanej średniowiecznej oraz renesansowej sztuki architektonicznej udajemy się do autokaru. Kolejne zadanie ofertowe powierzone nam w 2022 r., pod nazwą „Poznaj swój kraj – Zamki Piastów Śląskich – szlakiem zabytków i sztuki ziemi dolnośląskiej” zostało zrealizowane z wykorzystaniem środków własnych TS Wolni Kłaj oraz przy wsparciu finansowym Urzędu Gminy Kłaj oraz wpłat własnych beneficjentów.