W związku z realizacją projektu RPMP.10.01.03-12-0419/16 „Zwiększamy szansę na lepszą przyszłość - program rozwoju kompetencji uczniów i nauczycieli szkół podstawowych oraz gimnazjalnych w Gminie Kłaj” do szkół biorących udział w projekcie trafiły dodatkowe pomoce dydaktyczne w formie oprogramowania, przenośnych komputerów i urządzeń usprawniających ich funkcjonowanie.
Szkoły biorące udział w projekcie otrzymały między innymi:
65 szt. wysokiej klasy laptopów z oprogramowaniem MS Office 2016;
15 szt. urządzeń wielofunkcyjnych/drukarek;
10 tablic interaktywnych z wymaganym oprogramowaniem;
10 szt. projektorów multimedialnych;
22 szt. programów multimedialnych i 26 szt. komputerowych gier edukacyjnych;
Poza tym sprzęt typu: rutery, zasilacze, serwery plików zainstalowano w celu zwiększenia możliwości funkcjonowania komputerów w sieci i dostępu do Internetu. Wartość wyposażenia jakie otrzymały szkoły w zakresie technologii informatycznej i komputerowej wynosi 316 805 zł. Dodatkowe urządzenia i programy zwiększają możliwości dostępu i korzystania z nich przez coraz liczniejsze grupy zainteresowanych, dzięki czemu szkoły zwiększają szanse na przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informatycznym, w coraz szerszym stopniu wykorzystującym nowoczesne techniki i technologie, bez zastosowania których w przyszłości trudno wyobrażać sobie funkcjonowanie człowieka na rynku pracy, czy choćby załatwienie sprawy w jakimkolwiek urzędzie.
Przygotowanie takie nabywają uczniowie w ramach lekcji i zajęć dodatkowych- rozwijających tak preferowane obecnie kluczowe kompetencje, w szczególności: informatyczne i matematyczno-techniczne oraz kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość, a także umiejętność zespołowego i samodzielnego uczenia się. To dzięki komputerom uczestnicy zajęć informatycznych opanowują sztukę programowania gier i aplikacji, uczą się formułowania problemów, analizowania możliwych i wybierania optymalnych rozwiązań. Uzyskane wyniki wyrabiają w nich nawyk twórczego myślenia. Tablice interaktywne z kolei umożliwiają wchodzenie w interakcję z treścią na ekranie, przez co zajęcia stają się ciekawsze i wyzwalają większe zaangażowanie i zainteresowanie, zwłaszcza wśród młodszych uczniów. Przeprowadzana na bieżąco diagnoza pozwala stwierdzić wzrost umiejętności manualnych, wiedzy i praktycznego wykorzystania ITC przez uczniów oraz zwiększenie kompetencji w zakresie programowania, modyfikowania oraz robotyki Lego.
Anna Klimek-Kasza
Kazimierz Sroka
GZEAS Kłaj