Informacja o rzeczowym i finansowym efekcie zadań realizowanych w ramach projektu RPMP.10.01.03-12-0419/16 pod nazwą „Zwiększamy szansę na lepszą przyszłość - program rozwoju kompetencji uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych w gminie Kłaj”
W projekcie biorą udział cztery szkoły naszej Gminy: SP w Brzeziu, SP w Grodkowicach, SP w Szarowie oraz SP w Targowisku. Budżet całego Projektu to 1 688 422,56 zł, z czego aż 95% pochodzi z dofinansowania ze środków MRPO. W ramach Projektu realizowanych jest pięć głównych zadań. Na ich realizację w 2017 r. wydatkowano kwotę ponad 1 120 000 zł. Poniżej przedstawiamy rzeczowe i finansowe efekty realizacji projektu w okresie od września do grudnia 2017 roku.
Zadanie 1. Rozwój kompetencji ICT u uczniów i wyposażenie pracowni informatycznych
Uczniowie uczestniczyli w zajęciach rozwijających w zakresie podstaw programowania gier i aplikacji oraz robotyki LEGO. W wyżej wymienionych szkołach w zajęciach łącznie wzięło udział 184 uczniów i przeprowadzono 357 godziny zajęć. Uczestnicząc w zajęciach uczniowie doskonalą swoje umiejętności, w tym manualne i zdobywają niezbędną wiedzę, która umożliwia im praktyczne wykorzystanie ICT. Na organizację zajęć informatycznych dla uczniów przeznaczono kwotę 16 830 zł.
Wszystkie szkoły zostały wyposażone w nowoczesne pomoce dydaktyczne: sprzęt i oprogramowanie, umożliwiające prowadzenie zajęć w formach praktycznych, czyli zapewniających najwyższą efektywność. To dzięki możliwości wykorzystywania odpowiednich pomocy dydaktycznych zajęcia te cieszą się dużym zainteresowaniem uczniów. Wartość wyposażenia jakie otrzymały szkoły w zakresie technologii informatycznej i komputerowej (laptopy, tablice interaktywne, urządzenia wielofunkcyjne, projektory, pakiety do programowani i robotyki, zasilacze, rutery) to prawie 500 000 zł.
Zadanie 2. Rozwój kompetencji matematycznych u uczniów i wyposażenie pracowni matematycznych
W zajęciach rozwijających i wyrównawczych z matematyki we wszystkich szkołach uczestniczyło 205 uczniów Zrealizowano 601 godzin zajęć. Dzięki aktywnym metodom pracy z wykorzystaniem różnorodnych pomocy dydaktycznych wśród uczestników zajęć zaobserwowano wzrost umiejętności i wiedzy matematycznej oraz kompetencji w zakresie wykorzystania matematyki w praktycznych zastosowaniach. Dzięki uczestnictwu w zajęciach uczniowie przejawiają większe zainteresowanie przedmiotem i deklarują dalsze pogłębianie wiedzy matematycznej. Na organizację tego typu zajęć wydano we wszystkich szkołach 28 840 zł.
Wszystkie szkoły zostały wyposażone w pomoce dydaktyczne do nauczania matematyki (programy multimedialne, komplety gier edukacyjnych, układanki logiczne, zestawy przyborów, zestawy brył, zestawy plansz, meble do ich przechowywania, i wiele innych). Dzięki nim nauczyciele mogą prowadzić zajęcia w sposób bardziej interesujący dla uczniów, z możliwością wykorzystywania doświadczeń i ćwiczeń. Na wyposażenie pracowni matematycznych przeznaczono kwotę prawie 140 000 zł.
Zadanie 3. Rozwój kompetencji przyrodniczych u uczniów i wyposażenie pracowni przyrodniczych
W zajęciach obejmujących przedmioty przyrodnicze, na których poprzez eksperymenty, przeprowadzone doświadczenia i obserwacje nauczyciele starali się rozbudzać w uczestnikach chęć poznawania otaczającego ich świata wzięło udział ponad 180 uczniów. We wszystkich szkołach przeprowadzono 473 godzin tego typu zajęć, wiele nich miało charakter zajęć terenowych i wycieczek, co dodatkowo podnosiło ich atrakcyjność i zachęcało do uczestnictwa. Na zajęcia przyrodnicze przeznaczono 21 870 zł
Wszystkie szkoły zostały wyposażone w pomoce dydaktyczne do nauczania przedmiotów przyrodniczych (głównie przeznaczonych do prowadzenia badań w terenie oraz ćwiczeń laboratoryjnych z chemii i fizyki). Dzięki nim nauczyciele mogą prowadzić zajęcia w sposób bardziej interesujący dla uczniów, z możliwością wykonywania doświadczeń i samodzielnego rozwiązywania problemów. Szkoły biorące udział w projekcie wzbogaciły się o pomoce dydaktyczne i sprzęt do pracowni przyrodniczych o wartości prawie 194 000 zł.
4. Rozwój kompetencji nauczycielskich
W tym zadaniu ogółem wzięło udział 103 nauczycieli, którzy poprzez uczestnictwo w studiach podyplomowych i kursach podnosili swoją wiedzę i kwalifikacje z zakresu informatyki, matematyki i przedmiotów przyrodniczych. 11 nauczycieli podjęło i kontynuuje studia podyplomowe Techniki informatyczne z elementami programowania w szkole. Aż 47 nauczycieli ukończyło różne formy doskonalenia w zakresie nauki programowania oraz stosowania narzędzi ITC w edukacji wczesnoszkolnej i szkolnej. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i matematyki (razem 26 osób) podjęli doskonalenie w zakresie innowacyjnego nauczania przedmiotów ścisłych w oparciu o klocki Lego i gry oraz pracy metodą projektu i eksperymentu w szkole. Nabyte umiejętności i wiedzę będą wykorzystywać w nauczaniu matematyki i innych przedmiotów ścisłych. 20 nauczycieli uczestniczyło w doskonaleniu zawodowym w zakresie nauczania przyrody poprze eksperymenty i doświadczenia oraz stosowania projektu w nauczaniu wczesnoszkolnym. Również w tym wypadku nabyte przez nich kompetencje pozwolą organizować procesy dydaktyczne w sposób bardziej efektywny i z większą korzyścią dla ucznia. Na studia podyplomowe oraz różne formy doskonalenia nauczycieli przeznaczono w budżecie projektu prawie 190 000 zł.
Zadanie 5. Organizacja wycieczek rozwijających kompetencje interdyscyplinarne
W ramach programu zostały zorganizowane wycieczki do Centrum Nauki i Zabawy „Klockolandia” oraz do Zabytkowej Kopalni Węgla Kamiennego, w których wzięło udział 60 uczniów Szkoły Podstawowej z Szarowa. Uczniowie ze szkół podstawowych z Brzezia i Grodkowic odbyli wycieczkę do Centrum Nauki Kopernik, w której 50 uczniów miało możliwość doświadczania i przeżywania wrażeń niespotykanych na zajęciach w szkole. Cennym doświadczeniem 29 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Targowisku było poznawanie walorów przyrodniczych Gorczańskiego Parku Narodowego. Wycieczki miały charakter interdyscyplinarny, obejmując kompetencje ze wszystkich do tej pory realizowanych zadań. Czas spędzony poza szkołą pozwalał także na lepszą adaptację w grupie i integrację uczniów, co jest ważną kompetencją społeczną. Na zorganizowanie wycieczek przeznaczono kwotę 20 873 zł.
W tej skróconej formie przedstawiony został zarys najważniejszych działań projektowych na przestrzeni kilku miesięcy poprzedniego roku. Projekt jest realizowany nadal, w latach 2018 i 2019 organizowane będą przede wszystkim zajęcia dla uczniów (informatyczne, matematyczne, przyrodnicze) oraz wycieczki.
Anna Klimek-Kasza
Kazimierz Sroka
GZEAS Kłaj