Witamy, dzisiaj jest Thursday, 18 July 2024 r. Imieniny: Kamila, KarolinyRoberta
RSS

Aktualności

  • Sunday, 12 September 2021r. Informacje

    Po co tracić czas? Załóż profil zaufany – załatw sprawę bez wychodzenia z domu

    Nie wiem jak Państwu, ale mnie się nie chce wychodzić z domu kiedy jest zimno i ciemno.
    Tylko co z tym „nie chce”, kiedy działania wymaga jakaś sprawa urzędowa? Na szczęście można już wiele rzeczy załatwić w domu, siedząc przy komputerze z kawą, co w obecnych czasach koniecznego dystansu społecznego jest dużym udogodnieniem.  Tak, jak wiele podmiotów, także administracja skarbowa działa przez Internet, 24 godziny na dobę. Bez kolejki, straty czasu, obawy o zdrowie. Szybko i łatwo. Sprawy urzędowe są ważne dla każdego. Dla urzędników, którzy mają za zadanie dotrzymać tajemnicy skarbowej i dla podatników, którzy nie chcą, żeby inna osoba wiedziała o czym z urzędem korespondują. Dlatego wymieniając z urzędem informacje elektronicznie potrzebujemy „klucza”, który będzie pasował tylko do nas. Możemy czuć się bezpiecznie używając Profilu Zaufanego.

    Co to jest?

    Profil Zaufany to nasz bezpłatny odpowiednik elektroniczny, zweryfikowana tożsamość, dzięki której możemy załatwiać sprawy przez Internet i nie zostaniemy pomyleni z inną osobą o podobnie brzmiącym nazwisku.

    To elektroniczna forma dowodu osobistego. Podpis przypisany do konkretnego numeru PESEL równy  podpisowi własnoręcznemu. Profil zaufany jest ważny trzy lata. Po tym terminie trzeba go przedłużyć. Dzięki niemu możemy mieć dostęp np. do rozliczenia podatkowego, wniosku o nowy dowód osobisty, Internetowego Konta Pacjenta itp. Możemy składać wnioski, zgłosić narodziny dziecka, sprawdzić punkty karne lub historię pojazdu i wiele innych spraw.

    Gdzie można go uzyskać?

    Profil Zaufany zakładamy na platformie ePUAP dostępnej pod adresem.

    Na stronie ePUAP znajduje się przycisk „zarejestruj się”. Po kliknięciu przechodzimy do prostego formularza rejestracyjnego, dzięki któremu zakładamy konto na platformie ePUAP.

    Podczas zakładania Profilu Zaufanego podajemy dane, które są przypisane tylko do nas: imię, nazwisko, nr PESEL, adres e-mail i numer telefonu, na który zostanie przysłany kod autoryzacyjny potrzebny do dokończenia rejestracji.
    Po założeniu konta trzeba jeden raz w ciągu 14 dni udać się osobiście do urzędu skarbowego, placówki banku lub ZUS z dowodem osobistym lub paszportem, żeby potwierdzić, że konto założone na ePUAP i wniosek o Profil Zaufany należy do nas. Listę punktów potwierdzających można znaleźć tutaj.

    Profil zaufany można także w całości założyć bez wychodzenia z domu:

    • za pośrednictwem swojego banku, który potwierdzi tożsamość klienta, bo zweryfikował ją przy zakładaniu konta.
    • posiadacze płatnego podpisu elektronicznego mogą to zrobić za jego pośrednictwem
    • w rozmowie wideo z urzędnikiem /profil ważny tymczasowo/.

    Założenie Profilu Zaufanego jest naprawdę proste.
    Jak to zrobić dowiedzą się Państwo klikając w poniższy link.

    Z wyrazami szacunku
    Iwona Bobrowska –Jaworska
    ekspert skarbowy
    Urząd Skarbowy w Wieliczce

Galeria