RSS

Aktualności

  • Thursday, 9 September 2021r. Informacje

    Nowe dowody osobiste

    Od 2 sierpnia 2021 r. są wydawane nowe dowody osobiste z odciskiem palców oraz z podpisem posiadacza dowodu osobistego. Dzięki temu dowody osobiste są bardziej bezpieczne.

    WAŻNE!

    • Jeśli Twój dowód osobisty jest nadal ważny – nie musisz go wymieniać.
    • Złożenie wniosku o dowód osobisty (pobranie odcisków palców) oraz odbiór dokumentu (potwierdzenie tożsamości) wymaga wizyty w urzędzie.
    • Jeśli Twoje dziecko nie ukończyło 12 lat, wniosek o dowód dla córki lub syna możesz złożyć elektronicznie.

     

     

     

    Nowy dowód posiada wszystkie dotychczasowe funkcje dowodu osobistego – potwierdza Twoją tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw.

    Odciski palców są zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego.

    Odciski palców nie są pobierane od:

    • dzieci poniżej 12. r. życia;
    • osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.

     

     

    Natomiast jeżeli pobranie odcisków palców jest tylko chwilowo niemożliwe (np. z powodów medycznych), wtedy wydawany jest dowód osobisty bez odcisków palców - ważny 12 miesięcy.

    Odciski palców są przechowywane w Rejestrze Dowodów Osobistych wyłącznie w celu wydania dowodu osobistego.

    Odciski są automatycznie usuwane z Rejestru:

    • w momencie odebrania dowodu przez obywatela lub
    • gdy obywatel nie odebrał dowodu w ciągu 90 dni od daty wydania (czyli daty personalizacji zamieszczonej w dowodzie).

     

    Podpis jest zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdej osoby, która ukończyła 12. r. życia.

    Podpisu nie będzie w dowodzie osoby, która nie może złożyć podpisu.

    Dotychczasowe funkcjonalności dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (e-dowodu), wydawanego od 4 marca 2019 r. pozostają te same.

    Ubiegając się o wydanie dowodu osobistego, możesz zdecydować, czy chcesz podpis osobisty w e-dowodzie, umożliwiający elektroniczne podpisywanie dokumentów. Jeśli tak, zaznacz to we wniosku. Warto!

    Jeśli chcesz używać elektronicznych funkcji e-dowodu, to przy odbiorze e-dowodu lub później, w dowolnym urzędzie gminy, ustal kody PIN:

    • do logowania – PIN1 (4 cyfry);
    • do składania podpisu osobistego – PIN2 (6 cyfr).

     

     

    Kod PIN2 ustalają tylko te osoby, które zaznaczyły we wniosku, że chcą mieć w e-dowodzie podpis osobisty. Otrzymasz również kod PUK. Kod PUK służy do odblokowania funkcji logowania i podpisu e-dowodem w przypadku 3-krotnego podania błędnego kodu PIN. Jeśli nie chcesz go odebrać - zostaw w urzędzie.

    Kradzież, zagubienie, uszkodzenie e-dowodu – co robić? Zgłoś zagubienie, kradzież lub uszkodzenie e-dowodu w urzędzie gminy lub w każdej chwili przez internet na stronie GOV.pl – wtedy e-dowód zostanie unieważniony od razu.

    Jeśli ukradziono Ci e-dowód, zgłoś to Policji. Nie musisz już dodatkowo zgłaszać tego w urzędzie gminy lub przez internet. E-dowód zostanie unieważniony.

    Kradzież lub zagubienie e-dowodu dodatkowo zgłoś w dowolnym banku, nawet jeśli nie masz konta bankowego. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami.

    Jeśli nie wiesz, gdzie jest Twój e-dowód, ale masz nadzieję, że jeszcze go znajdziesz, możesz go zawiesić na maksymalnie 14 dni. Jeśli w tym czasie nie cofniesz zawieszenia, Twój e-dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli w tym czasie cofniesz zawieszenie, Twój e-dowód będzie znowu ważny.

    To również możesz zrobić w urzędzie gminy lub przez internet na stronie GOV.pl.

Galeria