Wystawa „Środkowoeuropejska kultura stołu i królewskie srebra stołowe (XVI-XVIII wiek) z kolekcji >Helga Matzke<” prezentuje po raz pierwszy w Polsce, wyjątkowej urody oraz szczególnej wartości wyroby złotnictwa należące w przeszłości do rodów królewskich, carskich i książęcych. Można ją oglądać w Zamku Żupnym w Wieliczce tylko do 16 stycznia 2022 r.
Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka zaprasza w ramach finisażu:
- do 16 stycznia na zwiedzanie wystawy
Zamek Żupny otwarty wtorek-niedziela, godz. 9.00-17.00 (godzina zamknięcia).
- 12 stycznia 2022 r., godz. 18.00 – na spotkanie pt. „Skarbce, czyli od splendoru po >świątynie sztuki<”. Wykład wygłosi kustosz Klementyna Ochniak-Dudek.
Rezerwacja udziału poprzez formularz zgłoszeniowy na stronie www.muzeum.wieliczka.pl
Spotkanie będzie też transmitowane online poprzez Facebooka Muzeum: https://pl-pl.facebook.com/muzeum.wieliczka/
- 15-16 stycznia na bezpłatne zwiedzanie wystawy
- 16 stycznia, godz. 11.00 i 15.30 na zwiedzanie z kuratorem Klementyną Ochniak-Dudek. Rezerwacja zwiedzania przez formularz zgłoszeniowy na stronie Muzeum.
- 15-16 stycznia do zakupu w promocyjnej cenie katalogu towarzyszącego wystawie. Promocja obejmuje sprzedaż wydawnictwa tylko w sklepach stacjonarnych Muzeum, nie obejmuje sprzedaży online.
Wystawa „Środkowoeuropejska kultura stołu i królewskie srebra stołowe (XVI-XVIII wiek)
z kolekcji >Helga Matzke<” przedstawia szczególnie rzadkie przedmioty z zastaw stołowych takie jak sosjerki, czy teryny, ale są też solniczki, talerze, sztućce i świeczniki. Dużą grupę obiektów stanowią naczynia do picia napojów na zimno takie jak: czarki, pucharki, kielichy, kubki i kufle oraz na ciepło np.: dzbanki do kawy, herbaty i czekolady. Spożywane wino musiało być zimne stąd też zobaczyć można naczynia do chłodzenia wina i kieliszków. Uwagę zwraca wyjątkowy nef, puchar w kształcie statku, który mógł służyć zarówno do picia jak i podawania soli. Prezentowane są też kieliszki ze szkła zielonego znane z licznych obrazów mistrzów holenderskich.
O przepych stołów szczególnie dbano w czasie bankietów towarzyszących ważnym wydarzeniom królewskim takim jak śluby i koronacje. Przybliża je zaaranżowany, reprezentacyjny stół z zastawą dla 12 osób składającą się z ponad 70 przedmiotów wykonanych ze srebra.
Wybrane obiekty pochodzą z zastaw stołowych dworów panujących m.in. Jerzego III króla Wielkiej Brytanii i Irlandii i króla Hanoweru, królów: Fryderyka II Wielkiego, Fryderyka Wilhelma III, Fryderyka Augusta III oraz carycy Katarzyny Wielkiej. Niektóre z naczyń w przeszłości wchodziły też w skład wysokiej klasy kolekcji należących do bogatych rodów np. Rothschildów. Stanowiły także ozdobę dawnych gabinetów sztuki.
Prezentowana kolekcja jest własnością firmy Helga Matzke European Silver. Jej właściciele to znani na świecie niemieccy antykwariusze specjalizujący się w zabytkowym złotnictwie, od których Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka kupiło solniczki do swoich zbiorów. Dalsza współpraca zaowocowała zorganizowaniem tej wystawy. Obiekty zakupione u tych antykwariuszy posiada też Zamek Królewski na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki. Dzięki uprzejmości dyrekcji wawelskiego zamku można je również oglądać na tej wystawie.
Organizator: Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Współpraca: Helga Matzke European Silver
Autorzy scenariusza: dr Christina Ntaflou i Fred Matkze
Kurator wystawy: Klementyna Ochniak-Dudek
Projekt plastyczny: Marek Suchowiak
Autor zdjęć: Mitko Fotografie GmbH Munich
Spotkanie „Skarbce, czyli od splendoru po >świątynie sztuki<” – 12 stycznia 2022 r., godz. 18.00, Zamek Żupny, wykład kustosz Klementyny Ochniak-Dudek
Już od najdawniejszych czasów skarbce panujących miały dodawać władzy splendoru. W epoce renesansu i baroku władcy, książęta i uczeni zakładali Kunst- i Wunderkamery: pomieszczenia, w których wystawiano cenne dzieła sztuki, rzadkie przedmioty naturalne (kamienie ozdobne, wyroby z kości, korala, itp.), instrumenty naukowe (np. globusy ziemi i nieba), przedmioty z egzotycznych krain (jaja strusia, muszle) i cuda natury, które wzbudzały zachwyt lub zadziwiały. Zbiory te podkreślały władzę i bogactwo właściciela, jak również odzwierciedlały ówczesny światopogląd i stan wiedzy. Początkowo zbiory te były dostępne tylko dla wybranej elity, z czasem jednak stały się dostępne dla szerszego grona odbiorców. Z nich wykształciły się protomuzea w rezydencjach prywatnych, a z czasem narodowe muzea z pamiątkami historycznymi i sztuką, które postrzegano w XIX w. jako "świątynie sztuki". W czasie spotkania przybliżone zostaną przykłady z dworów Florencji, Drezna, Wiednia i Warszawy.