PROGRAM:
Dzień 1 (13.10.2018 godz. 9.00-16.15)
TEMAT: ORGANIZACJA Z LOTU PTAKA - ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE W NGO
Prowadząca: Ewa Chromniak
- Organizacja pozarządowa – formy i spektrum działań organizacji
- Obszary funkcjonowania organizacji
- Planowanie i zarządzanie strategiczne w organizacji - etapy procesu planowania strategicznego
- czym jest misja w organizacji?
- po co potrzeba jest analiza sytuacji?
- cele: strategiczne i operacyjne
- zadania zespołu
- monitorowanie i ewaluacja wdrażania
Dzień 2 (14.10.2018 godz. 9.00-16.15)
TEMAT: WIZERUNEK ORGANIZACJI I PROMOWANIE DZIAŁAŃ
- Wizerunek, czy jest sens go kreować i podtrzymywać
- Cele promocyjne organizacji, odbiorcy, narzędzia
- Przekaz o organizacji
- Zasady w przygotowywaniu podstawowych materiałów promocyjnych (np. co zawrzeć na ulotce, co na plakacie)
- Proste, darmowe narzędzia do tworzenia materiałów promocyjnych
- Główne problemy z promocją w organizacji i sposoby ich rozwiązywania
Dzień 3 (27.10.2018 godz. 9.00-16.15)
TEMAT: ASPEKTY FORMALNO-PRAWNE ZWIĄZANE Z FUNKCJONOWANIEM ORGANIZACJI
Prowadząca: Lidia Korbus – Then
- Rola władz w organizacjach pozarządowych
- Członkowie, wolontariusze, pracownicy – role i formy zaangażowania
- Organizacje o statusie pożytku publicznego
- Znaczenie statutu dla funkcjonowania organizacji oraz dla odpowiedzialności członków Zarządu, zmiany w statucie
- Jak ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie wspiera prowadzenie NGO
- Kiedy niezbędne są uchwały
- Co należy zgłaszać do KRS
Dzień 4 (28.10.2018 godz. 9.00-16.15)
TEMAT: ZARZĄDZANIE FINANSAMI, W TYM ŹRÓDŁA FINANSOWANIA DZIAŁALNOŚCI NGO
Prowadząca: Joanna Czarnik
- Budżet organizacji
- Przegląd źródeł finansowania NGO (dotacje ze środków publicznych i prywatnych)
- Przychody przychodzące z dobroczynności (zbiórki publiczne, akcje charytatywne)
- Sponsoring i fundraising
- Składki członkowskie
- Dochody z działalności odpłatnej i gospodarczej
- Możliwości współpracy finansowej i pozafinansowej NGO z innymi sektorami
- Inne źródła finansowania: kredyty, pożyczki itp.
- Montaż finansowy w działalności organizacji pozarządowej
Dzień 5 (17.11.2018 godz. 9.00-16.15)
TEMAT: PRACA METODĄ PROJEKTU
Prowadząca: Ewa Chromniak
- Cykl życia projektu
- Formułowanie celów projektu
- Planowanie działań w projekcie
- Planowanie rezultatów i sposób ich weryfikacji
- Harmonogram i analiza zasobów
Dzień 6 (18.11.2018 godz. 9.00-16.15)
TEMAT: PRACA METODĄ PROJEKTU – w praktyce
Prowadząca: Ewa Chromniak
- Zasada konstruowania budżetu projektu
- Jak skonstruować wniosek projektowy pod przedsięwzięcie w ramach MOWES lub o granty publiczne/prywatne.
- Monitoring merytoryczny projektu
- Ewaluacja projektu i rozliczenie projektu
- Wniosek aplikacyjny
Dzień 7 (08.12.2018 godz. 9.00-16.15)
TEMAT: KSIĘGOWOŚĆ
Prowadząca: Małgorzata Klewska
- Rodzaje działalności – statutowa i gospodarcza – na co zwrócić uwagę
- Odpowiedzialność członków zarządu/koordynatorów projektu/księgowych w kontekście zarządzania finansami
- Procedury wewnętrzne:
- Czym jest polityka rachunkowości
- Sprawny obieg dokumentów
- Zatrudnianie i rozliczanie pracowników/współpracowników w NGO
- Współpraca zarządu z księgowością
- Kiedy kasa fiskalna jest niezbędna w organizacji
- Sprawozdawczość finansowa i podatki
- Rozliczanie projektów
- Jak ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finasowaniu terroryzmu ma się do NGO
Dzień 8 (09.12.2018 godz. 9.00-16.15)
TEMAT: ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM i podsumowanie
Prowadząca: Joanna Czarnik
- Style zarządzania oraz rola i zadania kierownika
- Organizacja pracy
- Struktura organizacyjna w zespole (organizacji, zespole projektowym)
- Przepływ informacji w zespole
- Strategia pozyskiwania wolontariuszy/pracowników
W trakcie trwania cyklu, Uczestnicy - korzystając ze wsparcia doradców, opracują pracę zaliczeniową na wybrany przez siebie temat, przydatny im w funkcjonowaniu organizacji. Przykładowe tematy: Budżet organizacji i plan finansowania na najbliższy rok, Opracowanie struktury wewnętrznej organizacji i zespołu, Plan rozwoju zespołu organizacji, Plan działania organizacji na 1-2 lata, Opracowanie koncepcji projektu i wniosku, Przeprowadzenie diagnozy potrzeb pod kątem projektu, Polityka rachunkowości.
Praca musi zostać złożona do 14.12.2018.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
Łącznie 64 godzin szkolenia, 8 dni szkoleniowych
Planowane terminy
- 1 i 2 dzień: 13 – 14.10.2018 godz. 9.00-16.15
- 3 i 4 dzień: 27 – 28.10.2018 godz. 9.00-16.15
- 5 i 6 dzień: 17 – 18.11.2018 godz. 9.00-16.15
- 7 i 8 dzień: 08 – 09.12.2018 godz. 9.00-16.15
- spotkanie podsumowujące - wręczenie zaświadczeń: 18.12.2018 o godz. 17.00
PROWADZĄCY:
Ewa Chromniak
Współzałożycielka Fundacji Biuro Inicjatyw Społecznych, obecnie Prezeska Zarządu Fundacji. Trenerka i edukatorka. Współpracuje z organizacji pozarządowymi i instytucjami samorządowymi – pomaga im w rozwoju – m. in. w skutecznym planowaniu i realizacji działań, współpracy partnerskiej w środowisku oraz urzeczywistnianiu idei „partycypacji obywatelskiej” czyli włączania mieszkańców w życie społeczne. Nieustanie uczy się animacji społecznej, wspomagając społeczności lokalne i grupy nieformalne w rozwoju w oparciu o zasoby lokalne. Od 2005r. zaangażowana w rozwój III Sektora w Małopolsce, szczególnie w Krakowie. Obecnie, członkini Krakowskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego I kadencji. Absolwentka Kierunku Nauki Polityczne Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studiów podyplomowych w zakresie Zarządzania Ekonomią Społeczną Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Ukończyła Szkołę Trenerów Organizacji Pozarządowych STOP, uzyskała certyfikat jakości szkoleń I stopnia. Uczestniczka Szkoły Treningu Grupowego, Grupa Training&Consulting.
Joanna Czarnik
Członkini zarządu Biura Inicjatyw Społecznych. Psycholog i trener. Zajmuje się planowaniem programów szkoleniowych oraz organizacyjną i formalną stroną projektów unijnych. Zależy jej na tym, aby podejmowane działania cechowały się jak najwyższą jakością i przynosiły ich odbiorcom realną zmianę. Jej zainteresowania i doświadczenia zawodowe wiążą się przede wszystkim z edukacją pozaformalną. Projektuje, realizuje programy i cykle szkoleniowe służące rozwojowi kompetencji zawodowych i osobistych. Prowadzi również szkolenia związane m.in. z uczeniem siebie i innych, umiejętnościami społecznymi oraz zarządzaniem ludźmi i realizacją projektów. Ma na swoim koncie zarówno szkolenia i projekty edukacyjne skierowane do młodzieży jak i dorosłych. Od początku swojej drogi zawodowej kieruje również zespołami projektowymi i jest związana z sektorem organizacji pozarządowych.
Małgorzata Klewska
Księgowa od 2000 roku, posiada certyfikat Ministra Finansów. Połowę życia zawodowego spędziła w organizacjach pozarządowych, zajmując się księgowością i rozliczaniem projektów. Ma doświadczenie w działalności komercyjnej, także w biurze rachunkowym. Ceni sobie możliwość podzielenia się wiedzą podczas szkolenia samodzielnych księgowych. W Fundacji BIS pracuje od początku 2014, rozliczając projekty i prowadząc biuro rachunkowe dla organizacji pozarządowych.
Lidia Korbus - Then
Trenerka Szkoły Trenerów Organizacji Pozarządowych. Członkini zarządu Federacji Małopolska Pozarządowa. Od 2006r. zaangażowana w różnego rodzaju projekty społeczne – początkowo w administracji rządowej, od 2010r. związana z trzecim sektorem i ekonomią społeczną. Od 2012r. pracuje w Ośrodkach Wspierania Ekonomii Społecznej, specjalizując się w doradztwie z zakresu rejestracji i aspektów formalnych, prawnych i praktycznych, związanych z bieżącym funkcjonowaniem organizacji pozarządowych i spółdzielni socjalnych. Współautorka lokalnej strategii działania dla LGD. Od 2016r. związana z Fundacją BIS.