Witamy, dzisiaj jest Tuesday, 26 November 2024 r. Imieniny: Leona, LeonardaLesławy
RSS

Aktualności

  • Monday, 3 October 2022r. Informacje

    40 mln zł na aktywizację cudzoziemców

    Minister Rodziny i Polityki Społecznej ogłosił nabór w ramach Konkursu ofert „Razem Możemy Więcej – Pierwsza Edycja Programu Aktywizacyjnego dla Cudzoziemców na lata 2022–2023” w ramach Resortowego Programu Aktywizacyjnego dla Cudzoziemców na lata 2022–2025.

    Celem programu jest aktywizacja zawodowa oraz integracja i aktywność społeczna cudzoziemców, którzy legalnie przebywają w Polsce, a którzy spotykają się z trudnościami z m.in. znalezieniem zatrudnienia, barierą językową i integracyjną w społeczeństwie.

    Termin naboru do dnia 21 marca 2022 r. do godz. 16:00

    Grupa docelowa

    Bezpośrednimi odbiorcami proponowanych działań w ramach zgłoszonych ofert, czyli beneficjentami projektów są cudzoziemcy legalnie przebywający w Polsce, wymagający wsparcia w jednym lub więcej obszarach priorytetowych określonych w Programie. Program będzie w sposób szczególny uwzględniać cudzoziemców, którzy przyjechali do Polski z państw znajdujących się w sytuacji kryzysowej, np. związanej z prowadzonymi na ich terenie działaniami zbrojnymi (w tym na Ukrainie). 

    Poniżej znajdują się poszczególne obszary priorytetowe wraz ze wskazaniem przykładowych działań, które Oferent powinien przewidzieć w swojej Ofercie:

    Priorytet I: Aktywizacja zawodowa

    Zadanie: Integracja na rynku pracy poprzez aktywizację zawodową i rozwój przedsiębiorczości cudzoziemców poszukujących pracy, planujących otworzenie działalności lub już pracujących/ prowadzących działalność, ale wymagających wsparcia. Na to zadanie może składać się jedno lub więcej z poniższych działań:

    • Profilowanie potrzeb i potencjału cudzoziemca (oczekiwania vs możliwości na rynku pracy).
    • Organizowanie kursów, szkoleń lub innych form kształcenia albo pomocy w znalezieniu i finansowaniu dostępnych szkoleń, kursów lub innych form kształcenia.
    • Wsparcie w niezbędnych formalnościach związanych z uznawaniem wykształcenia i kwalifikacji. 
    • Profesjonalne doradztwo zawodowe i wsparcie w procesie aktywizacji zawodowej, a także w zakresie zakładania oraz prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
    • Wsparcie w procesie pośrednictwa pracy (świadczonego przez publiczne służby zatrudnienia i inne instytucje rynku pracy) i w kontaktach z pracodawcami.

    Priorytet II: Integracja i aktywność społeczna

    Zadanie: Integracja w społeczeństwie poprzez rozwój indywidualny oraz wzmocnienie aktywności w różnych obszarach życia społecznego cudzoziemców  Na to zadanie może składać się jedno lub więcej z poniższych działań:

    • Zapewnienie wsparcia asystenta integracyjnego opracowującego indywidualną ścieżkę integracji społecznej dla dorosłych oraz wspierającego w kontaktach z instytucjami i w sytuacjach życia codziennego.
    • Zapewnienie pomocy prawnej, psychologicznej i psychoterapeutycznej, związanej ze zdrowiem psychiczno-fizycznym - również w odniesieniu do doświadczenia migracji, a także doświadczania różnic kulturowych, czy wynikających ze zmiany dotychczasowego otoczenia cudzoziemca i jego rodziny.
    • Zapewnienie nauki języka polskiego, kursów i szkoleń w zakresie orientacji kulturowej oraz w innych obszarach przydatnych z punktu widzenia integracji społecznej.
    • Zapewnienie niezbędnego tłumaczenia oraz wsparcia w kontaktach z instytucjami publicznymi, jak i prywatnymi (np. zakładanie konta bankowego, nabywanie nieruchomości, spełnianie obowiązków obywatelskich, korzystania z transportu publicznego lub uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami, korzystanie z oferty pomocowej (m.in. socjalnej i mieszkaniowej), edukacyjnej, rozwojowej oraz rozrywkowo-kulturalnej.
    • Wsparcie integracyjne w wymiarze bytowym, tj. asystentura w poszukiwaniu miejsca zamieszkania, częściowe finansowanie najważniejszych opłat na start, m.in. opłaty czynszowe np. w postaci bonów.
    • Wsparcie integracji cudzoziemców w szkołach i aktywności głównych interesariuszy środowiska szkolnego (np. asystentura w trakcie zajęć szkolnych oraz w kontaktach opiekunów z placówką oświatową, organizacja warsztatów i szkoleń dla nauczycieli i rodziców, zarówno o tematyce dotyczącej kultury polskiej, jak i kultury państw pochodzenia cudzoziemskich uczniów, wydarzeń o charakterze integracyjnym). 
    • Specjalistyczne działania dla małoletnich cudzoziemców.

Galeria